چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی اهداف مطلوب برنامه درسی فعالیت های فوق برنامه دوره متوسطه اول با رویکرد اسلامی جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، و بهبود سلامت اجتماعی بود.
مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از نوع همزمان- چند زاویه نگری بود. در این پژوهش برای گردآوری داده ها ، علاوه بر پیمایش نظرات متخصصان در قالب پرسشنامه محقق ساخته از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪنیمه ساختار یافته نیز استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در ارتباط با گزینش اهداف را کلیه اساتید رشته جامعه شناسی شهر اراک تشکیل داد. روش نمونه گیری از این جامعه نمونه گیری در دسترس بود و نهایتا 8 نفر در تحقیق شرکت داده شدند. شرکت کنندگان در مصاحبه را متخصصان رشته های روانشناسی، برنامه ریزی درسی ،مشاوره ،علوم دینی و معارف اسلامی شهر اراک تشکیل داد. انتخاب شرکت کنندگان در تحقیق از این جامعه به شیوه نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت. مصاحبه با این افراد تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و سرانجام با 15 نفر از متخصصان مصاحبه به عمل آمد .
یافته ها:درنهایت طبق نتایج حاصل از پرسشنامه ومصاحبه ها در مجموع 80 هدف که تحت پنج عنصر تعقل ،ایمان ، علم و اخلاق در چهار عرصه ارتباط متربی با خود ، خدا ، خلق و خلقت طبقه بندی شده اند؛ تحت عنوان اهداف مطلوب برنامه درسی پیشگیری از آسیب های اجتماعی مشخص شدند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند در طراحی برنامه درسی فعالیتهای فوق برنامه مورد استفاده قرار گیرد.
Purpose: The aim of this study was to identify the desired objectives of the curriculum of extracurricular activities of the first secondary school with an Islamic approach to prevent social harm and improve social health.
Materials and Methods: This research was applied in terms of purpose and in terms of combined method of simultaneous-multi-angle. In this study, in order to collect data, in addition to surveying the opinions of experts in the form of a researcher-made questionnaire, semi-structured was also used. The study population in relation to the selection of objectives consisted of all professors of sociology in Arak. Sampling method was available from this sampling community and finally 8 people participated in the study. Participants in the interview were experts in the fields of psychology, curriculum planning, counseling, religious sciences and Islamic education in Arak. The participants of the study were selected from this community by purposive sampling. The interviews with these people continued until the theoretical saturation was reached, and finally 15 experts were interviewed. Findings: Finally, according to the results of the questionnaire and interviews, a total of 80 goals that are classified under the five elements of reason, faith, science and ethics in four areas of educator relationship with self, God, creation and creation; They were identified as desirable goals of the social harm prevention curriculum. Conclusion: The results of this study can be used in curriculum design extracurricular activities.