چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه معلمان و دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر فین هرمزگان شامل 59 معلم (25 زن و 34 مرد) و 359 دانشآموز (123 دختر و 236 پسر) تشکیل دادند. از این بین طبق فرمول کوکران تعداد 51 معلم و 185 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، سه پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدمز (1982)، سبکهای مدیریت کلاس ولفکاگ و گلیکمن (1986) و فراشناخت حالتی انیل و عابدی (1996) بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از SPSS نسخه 21 و Lisrel8. 8 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون t و ضریب مسیر بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی با میانجیگری خودکارآمدی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما رابطه معناداری بین خودکارآمدی معلمان و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان یافت نشد.
The aim of this study was to determine the relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills with the mediating role of teachers' self-efficacy. The research method is quantitative and correlational. The population of this study consisted of all teachers and students of the second year of high school in Fin, Hormozgan, including 59 teachers (25 women and 34 men) and 359 students (123 girls and 236 boys). From among this population, according to Cochran's formula, 51 teachers and 185 students were selected using cluster sampling method. The research instruments of this study were three questionnaires of self-efficacy (Scherer & Adams, 1982), class management styles (Wolfgang & Glickman, 1986), and state metacognition (O'Neill & Abedi, 1996). The data were analyzed using descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistical test of Pearson correlation and path analysis using SPSS version 21 and LISREL 8.8. Based on the results of t-test (22.03) and path coefficient of 0.154, there is a significant relationship between class management styles and metacognitive skills with the mediating role of self-efficacy. There is also a positive and significant relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills (1.144). But no significant relationship was found between self-efficacy and the students' metacognitive skills (0.379).
خلاصه ماشینی:
نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان ناصر محمدی احمدآبادی1 و پریسا اعرابی*2 The Mediating Role of Teachers' Self-Efficacy in the Relationship Between Classroom Management Styles and Students' Metacognitive Skills Naser Mohamadiahmadabadi1 and Parisa Aarabi2* تاریخ دریافت: 03/11/1399 چکيده هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی معلمان است.
واژههای کلیدی: خودکارآمدی معلمان، سبکهای مدیریت کلاس، مهارتهای فراشناختی دانشآموزان تاریخ پذیرش: 12/03/1400 Abstract The aim of this study was to determine the relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills with the mediating role of teachers' self-efficacy.
لذا با توجه به اهمیت سبک مدیریت Ninkovic & Knezevic Floric Chao, Chow, Chris & Ho Yildiz & Akdag Kurt, Ekici & Gungor Barker, Yeung, Dobia & Mooney یادگیری مؤثر و همچنین ناکافی بودن پژوهشهای انجام شده در این زمینه، این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است.
از اینرو، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا متغیر خودکارآمدی معلمان در رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان نقش میانجی را ایفا میکند یا خیر؟ این سؤال کلی با فرضیات مطرح شده در زیر، دنبال میشود و مورد بررسی قرار میگیرد.
بهعلاوه تحلیل مسیر نشان داد که بین سبکهای مدیریت کلاس معلمان و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با نقش ميانجي خودکارآمدی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد.