چکیده:
این مقاله در زمینه فلسفه ملاصدرا به بررسی این پرسش می پردازد که نظریه وجود عین الربطی معلول چه پیامدهایی در بعد اخلاقی و اجتماعی دارد؟ از دیدگاه ملاصدرا وجود معلول عین الربط بوده و استقلالی ندارد و از مراتب وجود علت انتزاع می-شود. معلول پرتوی از انبساط وجودی وجود علت حقیقی است و علت در مرتبه علیت واجد تمام مراتب معلولات است. در پارادایم فکری صدرایی تمامى علّتها و فاعلها عین ربط به واجب تعالى بوده و هیچ نحوه استقلالى ندارند. افاضه وجود، منحصر در ذات بارى است و دیگر علّتها از مجارى و واسطههاى فیض اویند. این گونه نیست که تنها وجود فاعل مباشر مستند به او باشد، بلکه تمامى شؤون او نیز مستند به فاعل حقیقى است و هر آن، وجود و تمامى شؤون وجودى را به فاعل افاضه مىکند؛ زیرا فاعل مباشر عین تعلّق و وابستگى به اوست. با تحلیل نظرات ملاصدرا و با تکیه بر قاعده حرکت جوهری، برخی از پیامدهای احصا شده از این نوع نگرش عبارتند از: سعادت غایی و کمال اخلاقی، احساس تقرب بیشتر و علم حضوری به خداوند، مسئولیت و تکالیف اخلاقی به اندازه مرتبة وجودی، انبساط کرامت ذاتی در همه مخلوقات، وصول به حریت وجودی. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی نتایج و پیامدهای اخلاقی نگرش عین الربطی وجود معلول با تکیه بر آراء ملاصدرا است.
From Mulla Sadra's point of view, the existence of a disabled person is the same as that of a relative and has no independence and is one of the levels of existence of a cause. The effect of radiation from existential expansion is the real cause. In Sadra's intellectual paradigm, all causes are related to the real cause. The extension of existence is limited to the essence of the burden, and other causes come from the channels and mediators of grace. It is not only the existence of the active agent that is documented in him, but all his affairs are also documented in the real agent, and each of them extends the existence and all the existential affairs to the agent, because the agent's agent is the same as belonging to him. By analyzing Mulla Sadra's views and relying on the rule of substantial motion, some of the consequences of this type of attitude are: ultimate happiness and moral perfection, a sense of closer closeness and face-to-face knowledge of God, responsibility and moral duties as much as existential dignity, expansion of dignity. Inherent in all creatures, attaining existential freedom. This descriptive-analytical article seeks to examine the moral consequences of the objective view of the existence of a disability based on the views of Mulla Sadra.
خلاصه ماشینی:
با تحلیل نظرات ملاصدرا و با تکیه بر قاعده حرکت جوهری، برخی از پیامدهای احصا شده از این نوع نگرش عبارتنداز: سعادت غایی و کمال اخلاقی، احساس تقرب بیشتر و علم حضوری به خداوند، مسئولیت و تکالیف اخلاقی به اندازه مرتبة وجودی، انبساط کرامت ذاتی در همه مخلوقات، وصول به حریت وجودی.
با اضافه نمودن نظریه تشکیک وجود میتوان چنین نتیجه گرفت که چون هرچه موجود در مراتب تشکیکی وجود، در مرتبۀ بالاتری قرار داشته باشد، کمال و سعۀ وجودیاش بیشتر بوده و ادراکش از علت و سبب خویش بالاتر و کاملتر خواهد بود، در نتیجه سعادتش نیز کاملتر از موجودات واقع در مراتب پایینی خواهد بود.
2 اگر بخواهیم اخلاق و فضایل اخلاقی را براساس مبانی فلسفی ملاصدرا مخصوصاً اصالت وجود، حرکت جوهری و بحث علیت و تشأن تبیین کنیم باید گفت که از نظر او فضایل اخلاقی آنگونه که اغلب اخلاقیون تصور میکنند اوصاف و ملکات عارضی بر نفس که انسان آنها را در طول زندگی بهتدریج کسب میکند، نیستند؛ بلکه فضایل اخلاقی شئون وجودی انسان در مسیر حرکت جوهری و استکمالی خود هستند؛ این جوهر انسان است که با تحول و استکمالش، اوصافی تحت عنوان فضایل اخلاقی از او انتزاع میشود مانند سیب سبز که با حرکت جوهری به مرتبهای میرسد که وصف سرخی برای ناظر بیرونی ظاهر میشود.