چکیده:
تحول دیجیتال تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور و عامل بقا و موفقیت سازمانها در عصر دیجیتال با محوریت فناوریهای تحولآفرین است. تحول دیجیتال صرفا یک ابزار فناورانه نیست. تحول دیجیتال بیشتر از آنکه ابزار فناورانه باشد؛ یک چالش انسانی است. مهمترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، فرهنگ سازمانی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائه نقشه راه جاریسازی فرهنگ سازمانی موردنیاز برای تحول دیجیتال میباشد. در راستای این هدف، این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در پژوهش حاضر، اسناد و مدارک گذشته در این زمینه است که به طور کلی شامل 21 مقاله میشود. شیوه تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز است. نتایج بیانگر این است که نقشه راه پیادهسازی فرهنگ سازمانی برای تحول دیجیتال شامل سه لایه زیرساخت، فرایندهای فرهنگی و اهداف میباشد. لایه زیرساخت دربرگیرنده: توسعه منابع زیرساختی، توسعه منابع اطلاعاتی، توسعه منابع انسانی و مدیریتی و ساختار سازمانی؛ لایه فرایندها دربرگیرنده سه مقوله اصلی: ایجاد فضای دیجیتال، همراهسازی سازمانی و توسعه و ارزشگذاری و لایه اهداف دربرگیرنده: تفکر دیجیتال، فناورمحوری، ذینفعمحوری، ریسکپذیری و نوآوری باز، چابکی دیجیتال، شفافیت و پاسخگویی میباشد. در پایان براساس یافتههای پژوهش پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
Digital transformation is a dramatic change in the performance of an organization or a country and the factor of survival and success of organizations in the digital age with a focus on transformational technologies. Digital transformation is not just a technological tool. Digital transformation is more than a technological tool; It is a human challenge. The most important obstacle to the success of digital transformation is organizational culture. Therefore, the purpose of this study is to provide a roadmap for streamlining the organizational culture required for digital transformation. In line with this goal, this research has been done using a Meta-synthesis qualitative method. The data collection tool in the present study is past documents in this field, which includes a total of 21 articles. The method of data analysis is based on open coding. The results indicate that the roadmap for implementing organizational culture for digital transformation includes three layers of infrastructure, cultural processes and goals. Infrastructure layer includes: infrastructure resource development, information resource development, human and managerial resource development and organizational structure; The process layer includes three main categories: digital space, organizational collaboration and development and valuation, and the objective layer includes: digital thinking, technology-driven, stakeholder, risk-taking and open innovation, digital agility, transparency and accountability. Finally, based on the research findings, the necessary suggestions are presented.
خلاصه ماشینی:
ارائه نقشه راه جاري سازي فرهنگ سازماني موردنياز براي تحول ديجيتال با رويکرد فراترکيب مهرزاد شيرازي ، حميدرضا يزداني حسن زارعي متين تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/١٤ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠٠/٠٤/٢٥ چکيده تحول ديجيتال ، تغييري شگرف در عملکرد يک سازمان و يا يـک کشـور و عامـل بقـا و موفقيـت سـازمان هـا در عصـر ديجيتال با محوريت فناوريهاي تحول آفرين است .
استاد، دانشکده مديريت و حسابداري، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، قم ، ايران مقدمه به کارگيري فناوريهـاي تحـول آفـرين ازجملـه اينترنـت اشـيا، رايـانش ابـري، اپليکيشـن هـاي موبايـل ، رسانه هاي اجتماعي، واقعيت مجازي و افزوده ، تحليل گـري داده ، هـوش مصـنوعي و بـلاکچـين منجـر بـه شکل گيري رويکرد نوين تحول ديجيتال در عصر ديجيتال براي سازمان هـا و جوامـع شـده اسـت (سوسـا و روشا١، ٢٠١٩).
تحول ديجيتـال فراينـد تغييـر مـداوم حاصل از فناوري ديجيتالي در شرکت ها و جامعه با استفاده از همگرايي نيروهاي سـخت (فنـاوري) و نـرم (افراد و کسب وکارها) ميباشد و سنگ بناي آن محاسبات تعبيه شده فراگير، اتصال و جريان هاي ارزشـي انعطاف پذير است ؛ به طوريکه باعث ايجاد ارزش ، رفاه اجتماعي و بهره وري براي سـازمان هـا و مشـتريان ميشود (هاوين و پاور٣، ٢٠١٨).
طي جديدترين نظرسنجي که توسط شرکت مشاوران کامپاگيني ٦ و دانشکده مديريت دانشگاه ام آيتي ٧ روي بـيش از ٤٠٠ شـرکت بـزرگ در صنايع مختلف انجام شده است ، نشان ميدهـد شـرکت هـايي کـه بـه طـور فعـال از فنـاوريهـاي ديجيتـال و روش هاي جديد مديريتي استفاده ميکنند، به طـور متوسـط ٢٦% سـودآورتر از رقبـا هسـتند و شـرکت هـاي محافظه کار (محافظه کاران ديجيتال ) تنها ٩% سود خود را بهبود ميبخشند(تروشکينا٨ و همکاران ، ٢٠٢٠).