چکیده:
امروزه اشتیاق کاری کارکنان به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر بهبود بهره وری و عملکرد، بیش از پیش مورد توجه سازمانهای پیشرو قرار گرفته است. با این حال، جای خالی توجه به اشتیاق کاری استادان دانشگاه، به عنوان یکی از مهمترین کنشگران دانشگاه بسیار محسوس است. در این خصوص ارائه مدلی از وضع موجودِ اشتیاق کاری استادان مشتاق دانشگاههای ایران، میتواند زمینهساز توجه به این مهم و انجام اقدامات لازم برای بهبود آن باشد و حرکت دانشگاهها به سمت وضع مطلوب را تسهیل و تسریع نماید. هدف از این پژوهش که به شیوه کیفی انجام شده است طراحی مدل اشتیاق کاری اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران است. بدین منظور نمونهگیری به شیوه نظری انجام شد، پژوهشگران با مصاحبههای نیمه ساختاریافته دادهها را از استادان مشتاق دانشگاهها، گردآوری نموده و به تحلیل مصاحبهها با استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد، رویکرد ساختگرای چارمز پرداختند. در نهایت مدلی از وضع موجود اشتیاق کاری استادان مشتاق ارائه و برای بهبود، ساز و کارهایی پیشنهاد شد تا با حضور استادان پرشور و مشتاق، دانشجویانی مشتاقتر داشته باشیم و در راستای رسیدن به وضع مطلوب گام برداریم.
Nowadays, work engagement as a major factor on promotion of exploitation and performance has been increasingly paid attention to by leading organizations. However, little attention has been paid to work engagement in faculty members as major actors at universities. In this respect, presenting a model on the current state of faculty members’ work engagement at Iranian universities can pave the way for taking necessary measures for its improvement and can facilitate universities’ movement to a desirable state. this qualitative research aims to design a model on faculty members’ work engagement. To this end, a theoretical sampling was conducted. The researchers collected data via semi structured interviews from the highly engaged faculty members and analyzed them with Charmaz constructive grounded theory strategy. Finally, a model on the current state of faculty members’ work engagement was presented. Additionally, some suggestions were put forth so that in the presence of highly engaged faculty members can we have more highly engaged students and be able to take long leaps to reach the desired state.
خلاصه ماشینی:
Lai, Tang, Lu, Lee & Lin 2.
Macey, Schneider, Barbera & Young 11.
با مرور آنها ميتوان چنين اذعان نمود کـه در ايـن مـوارد نيـز بيشـتر بـه بررسـي اشـتياق کاري مدرسان رشته پزشکي توجه شـده اسـت (ون دن بـرگ و همکـاران ، ٢٠١٣، ٢٠١٧، ٢٠١٨) و بـه دليـل ويژگيهاي خاص اين رشته ، اشتياق به تدريس ، پژوهش و مراقبت از بيماران مدنظر قرار گرفته و از ارتباط با صنعت و فعاليت هاي اجتماعي غفلت شده است .
Graça, Pais, Mónico, Dos Santos, Ferraro & Berger 9.
Love, Findley, Ruble & McGrew 12.
Exploring the Factors Affecting Work Engagement Decline of Faculty Members of Public Universities in Iran.
Transformational Leadership and Job Performance: The Mediating Role of Work Engagement.
The Impact Of Psychological Empowerment On Work Engagement Among University Faculty Members In China.
Profiles of teacher personality and relations with teacher self-efficacy, work engagement, and job satisfaction.
Work engagement and occupational burnout: Its relation to organizational socialization and psychological resilience.