چکیده:
تصویر بدن ساختاری چند بعدی است که به درک و نگرش فرد درباره اندازه و شکل بدن فرد اشاره دارد. مدیریت بدن و ظاهر امروزه اهمیت مطالعاتی خاصی را در بین پدیده های اجتماعی کسب کرده است. در دوران مدرن، نوع مدیریت کردن ظاهر بدن به منزله یک معرف هویتی، نقشی اساسی در قضاوت های دیگران از فرد و بازنمایی شخصیت افراد پیدا کرده است. اینگونه بازنمایی و نگرش ها نسبت به بدن و ظاهر افراد از سبکهای خاص زندگی نشأت میگیرد. در این پژوهش سعی شده است تا با بهرهگیری از نظریات بوردیو، فوکو و گیدنز رابطۀ بین ابعاد مختلف سبکزندگی و مدیریت بدن مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش را زنان شهرستان رفسنجان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران تعداد 383نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزارSpss تحلیل شدهاند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین شاخصهای سبک زندگی(مصرف فرهنگی، الگوهای خرید و اوقات فراغت) و مدیریت بدن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معنادار بودن رابطه بین مدیریتبدن و سن را نشان میدهد. تفاوت میزان مدیریتبدن بر حسب متغیر وضعیت تأهل معنیدار نیست. همچنین ضرایب رگرسیونی نشان میدهد که حدود30 درصد از واریانس مدیریت بدن توسط متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین میشوند که متغیر الگوهای خرید بیشترین میزان پیش بینی را دارد.
Body image is a multidimensional structure that refers to a person's perception and attitude about the size and shape of a person's body. Body and appearance management has gained the importance of special studies among social phenomena today. In modern times, the way of managing the appearance of the body as an identifier has played an essential role in others' judgments of the individual and the representation of the personality of individuals. Such representations and attitudes towards the body and appearance of people originate from certain lifestyles. In this study, an attempt has been made to investigate the relationship between different aspects of lifestyle and body management using the theories of Bourdieu, Foucault and Giddens. The statistical population of the study consists of women in Rafsanjan, which according to Cochran's formula, 383 people have been studied as a statistical sample. The research findings were analyzed using Spss software. The results show that there is a significant relationship between lifestyle indicators (cultural consumption, shopping patterns and leisure) and body management. The results also show the significance of the relationship between body management and contextual variables (age, marital status and economic and social status). Regression coefficients also show that about 30% of the variance of body management is explained by the independent variables of this study that the variable of purchasing patterns has the highest predictability..
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده نشان ميدهد که بين شاخص هاي سبک زندگي (مصرف فرهنگي، الگوهاي خريد و اوقات فراغت ) و مديريت بدن رابطه معناداري وجود دارد.
محوريت يافتن پديده مديريت بدن در جوامع کنوني، که خطوط تمايز و مرزبنديهاي موجود در آن ها به سبب سيطره فرهنگ مصرفي بسيار پيچيده و تو در تو شده و اغلب به تناسب اَشکال گوناگون سبک - هاي زندگي شکل گرفته اند، رويکردهاي نظري در جامعه شناسي را وا داشته است تا اين مسئله را در کانون تحليل ها و مفهوم پردازيهاي خود قرار دهند.
A Study of the Relationship between Lifestyle Dimensions and Body Management among Female Students of Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Mazandaran Law Enforcement Quarterly, Year 8, Number One. P.
A Study of the Relationship between the Phenomenon of Consumerism and Religiosity, Fashionism and Body Management, International Journal of Nations Research, Volume 4, Number 47, P.
Explaining the Sociological Model of Women's Body Management Based on Cultural Capital and Media Mediated by Social Comparison (Case Study: Sanandaj), Women in Culture and Art, Volume 12, Number 1, P.
Sociological explanation of body management among women, Social Psychological Studies of Women, Volume 9, Number 3, P.
Sociological analysis of the factors affecting the tendency of young people to manage the body, Case Study: 16- 18 Years Old Youth in Isfahan, Strategic Research on Social Issues in Iran, Year 8, Issue 27, P.
Sociological explanation of body management among women athletes, Social Psychological Studies of Women, Year 17, Number 1, P.
Translated by Ali Asghar Saeedi and Mehdi Hossein abadi, Tehran: Sociologists Publications.