چکیده:
آموزش کارآفرینی نقش بیبدیلی در ترویج کارآفرینی در فضای کسب و کار اقتصادی دارد و هوشیاری کارآفرینانه و اثربخشی آموزش نیز به عنوان مفاهیم اساسی در تئوری فرصت گرایی کارآفرینی مطرح میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی اثربخشی آموزش و آگاهی اقتصادی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 104 نفر از دانشجویان کارشناسی آموزش ابتدایی تشکیل میدهد که در دوره آموزشی آنلاین کارآفرینی شرکت نمودند. نمونهگیری از طریق روش تصادفی ساده انجام و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 84 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تایید شده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که آموزش مبخث کارآفرینی به دانشجویان میتواند به آنها در هوشیار بودن در حوزه کارآفرینی و داشتن شم اقتصادی کمک کند و به نوعی نشان از اثربخش بودن این نوع آموزش را نشان میدهد.
Entrepreneurship education has an irreplaceable role in promoting entrepreneurship in the
economic business environment and entrepreneurial awareness and training effectiveness are
also considered as basic concepts in the theory of entrepreneurial opportunism. The aim of
this study was to investigate the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial
awareness with the mediating role of the effectiveness of education and economic awareness.
This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature and
method. The statistical population of the study consists of 104 undergraduate students who
participated in the online entrepreneurship training course. Sampling was done by simple
random method and using Morgan table, the sample size was 84 people. Data collection tool
was a standard questionnaire whose reliability and validity were checked and confirmed. To
test the research hypotheses, the method of structural equations and Smart PLS software were
used. The results show that teaching entrepreneurship to students can help them to be vigilant
in the field of entrepreneurship and have an economic sham and somehow show the
effectiveness of this type of education.
خلاصه ماشینی:
عوامل گوناگونی همچون ویژگی های شخصیتی، تحول در محیط پیرامونی، تجارب پیشین، دانش پیشین، دستیابی به اطلاعات و مسائل روان شناختی برای تشریح چگونگی شناخت و توسعه فرصت های جدید توسط افراد کارآفرین به ویژه با هویت هوشیارانه از دید محققان این حوزه در سالیان اخیر مد نظر قرار گرفته است(شین و ونکاتارامن 2 ، ۲۰۰۰ ;شفرد و 3 l"/>l"/>، ۲۰۱۰ ).
آنچه منجر شده تا آموزش کارآفرینی ضرورت پیدا کند تعداد افراد تحصیلکرده، کاهش میزان استخدام در بازار که خود منجر به Fuduric Shane& Venkataraman Shepherd&etal Tang&etal Baron Ocannor Feifer Kozlinska فرصت میشود و علاوه براین پاسخگو بودن آموزش عالی در محیط پررقابت حال حاضر میباشد(اوستربرک و همکاران 1 ،2010).
4 ;Ampa"/>;Ampa"/>،2020) وجود آموزش اقتصادی در محیط خانواده می تواند انسانی اقتصادی را تشکیل دهد که در استفاده از پول و سایر منابع تولیدی 5 ="Suryani"/>="Suryani"/>،2017) هر جامعه ای به دنبال آن است که زمینه را برای رشد و توسعه فعالیت های کارآفرینانه مهیا کرده و بخش قابل توجهی از سرمایه های خود را در این مسیر هدایت کند.
Sirelkhatim & Gangi, Walter & Block Gianiodis&Meek Stefanic&etal Doan&Phan هوشیاری کارآفرینانه: کرزنر از جمله دانشمندانی بود که برای اولین بار از کلمه هوشیاری کارآفرینانه به منظور تحلیل و تبیین در حوزه تشخیص فرصت های کارآفرینی استفاده .
) شکل 1 – Little&etal Jacob&etal Chen&Pavlicko Guiso&Jappelli Evelkin روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است.
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی اثربخشی آموزش در بین دانشجویان پردیس چمران دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است.
The Effect of Early Entrepreneurship Education: Evidence from a Field Experiment, European Economic Review, 72(2),76- 97 Institute of Certified Financial Planners (ICFP) (1993).