چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه عملکرد شغلی و مسیولیت پذیری اجتماعی با ادراک از خلاقیت مدیران فدراسیونهای ورزشی منتخب بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران فدراسیونهای ورزشی تشکیل دادند. ۵ تا از فدراسیونهای ورزشی به عنوان نمونه انتخاب شدند و از مدیران ارشد زن و مرد، فدراسیونهای ورزشی منتخب تعداد ۵۰ نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، سه پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی و مسیولیتپذیری اجتماعی و پرسشنامه خلاقیت بود. به منظور بررسی و مقایسه توصیفی دادهها از شاخصهای توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی از آزمون آماری کولموگروف اسمیرنوف و آزمون رگرسیون خطی چند گانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیرهای عملکرد شغلی و مسیولیت پذیری اجتماعی با خلاقیت در فدراسیونهای ورزشی ارتباط مثبت و معناداری دارند و همچنین ضریب تعدیل شده چند گانه برای ترکیب خطی عملکرد شغلی با خلاقیت برابر ۴۲۸/۰ بود که این به معنی این است که متغیر عملکرد شغلی حدودا ۴۲ درصد واریانس متغیر خلاقیت را تبیین میکند. همچنین ضریب تعدیل شده چند گانه برای ترکیب خطی مسیولیت پذیری اجتماعی با خلاقیت برابر ۲۲۸/۰ بود که این به معنی این است که متغیر مسیولیت پذیری اجتماعی حدودا ۲۲ درصد واریانس متغیر خلاقیت را تبیین میکند. متغیرهای عملکرد شغلی و مسیولیت پذیری اجتماعی با هم حدودا ۶۵ درصد واریانس متغیر خلاقیت را تبیین میکنند.
The purpose of this study was to The relationship between job performance and social responsibility with perception of the creativity of managers of selected sports federations. The statistical community of this research was formed by all managers of sports federations. five of the sports federations were selected as samples and Out of 50 senior male and female managers, selected sports federations were selected by available sampling. The method for collecting information in this study was in field and library. In this research, information on the subject literature, theoretical fundamentals, backgrounds and previous researches on the subject of research from library sources, and through the study of books and publications of articles, have been collected from both internal and external sources. The instruments for collecting the research data were three standard questionnaires of job performance and social responsibility and Creativity Questionnaire. In order to investigate and compare the descriptive data, descriptive indices and inferential analysis of Kolmogorov-Smirnov test were used to verify the normal distribution of data. To examine the correlation and relationship between research factors, multiple linear regression tests were used. The findings showed that the variables of job performance and social responsibility with creativity have a positive and significant relationship in sports federations and Also, the adjusted multiplier for the linear combination of job performance with creativity was equal to 428, which means that the job performance variable predicts about 42% of the variance of the creative variable. Also, the multiplication factor for the linear combination of social responsibility with creativity is equal to 228/0, which means that the social variable explains responsibility for about 22% of the creative variable. The variables of job performance and social responsibility together account for about 65% of the variance of creativity variables.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که متغیرهای عملکرد شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی با خلاقیت در فدراسیون های ورزشی ارتباط مثبت و معناداری دارند و همچنین ضریب تعدیل شده چند گانه برای ترکیب خطی عملکرد شغلی با خلاقیت برابر ٠/٤٢٨ بود که این به معنی این است که متغیر عملکرد شغلی حدودا ٤٢ درصد واریانس متغیر خلاقیت را تبیین می کند.
لذا با توجه به موارد گفته شده این پژوهش سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا بین عملکرد شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی و خلاقیت مدیران فدراسیون های ورزشی در تهران رابطه وجود دارد؟ روش شناسی این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر استراتژی از نوع توصیفی و تحلیلی است .
با توجه به اطلاعات ارائه شده در جدول ٥، مشاهده میشود که رابطه مثبت و معناداری در سطح ٠/٠٠١ بین عملکرد شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی در فدراسیون های ورزشی موردپژوهش وجود دارد.
Designing the Model of Organizational Effectiveness of Sports Federations of the Islamic Republic of Iran Based on the Approach of Competitive Values, Journal of Sports Management and Mobility Behavior, Year 7, No. 14, pp: 15-15.
The impact of employee perceptions of organizational corporate social responsibility practices on job performance and organizational citizenship behavior: evidence from the Chinese private sector, The International Journal of Human Resource Management Volume 26, 2015 - Issue 9, pp: 1226- 1242.
(2018), The effect of corporate social responsibility on the job performance of frontline employees in international companies; Considering the mediating role of customer orientation, the Second Conference on Governance and Public Policy, Tehran, Sharif University of Technology, Science, Technology and Industry Policy Research Institute.