چکیده:
امروزه شناخت نقش، ماهیت، جایگاه و ظرفیتهای رسانهای و بهرهبرداری آگاهانه و صحیح از رسانهها، برای مواجهة مناسب با بحران، یکی از ضرورتهای اساسی است. لذا پژوهش حاضر، به تحلیل محتوای خبرهای مرتبط با بحران سیل، با هدف تحلیل نقش شبکههای اجتماعی (پیامرسان تلگرام) در مدیریت این بحران اختصاص یافته است. جامعة مورد مطالعه، تمام اخبار پخششده در کانالها و گروههای تلگرامی از جمله کانال مدیریت بحران گلستان، کانال اتاق خبر،کانال رسمی خبرآنلاین، گروه پوشش خبری، گروه رویدادهای خبری و اخبار بحران در خصوص سیل بهار 98 است که از اول فروردین تا 14 فروردین 1398پخش شد. بنابراین، روش در این پژوهش تحلیل محتوا، واحد تحلیل و روش نمونهگیری، هدفمند است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مجموع 26 مضمون پایه و 9 مضمون سازماندهنده، ذیل سه مضمون قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران استخراج شد. در مرحلة قبل از بحران، سه نقش آگاهسازی و هشداردهی، دیدهبانی، آموزش مصون یافته؛ در مرحله حین بحران سه نقش خبررسانی، همراهسازی، دروازهبانی اطلاعات و در مرحلة پس از بحران سه نقش تحلیلگری، پاسخطلبی وآرامشبخشی شبکههای اجتماعی (پیامرسان تلگرام) شناسایی شد. در تحلیل خبرهای مرتبط با سیل، شبکههای اجتماعی با رویکرد تعاملی، همزمان با بهرهگرفتن از رویکرد کیفی به تحلیل خبرهای منتشره پرداخته است. راهبرد رسانهای مورد استفاده در مواجهه با بحران در شبکههای اجتماعی، راهبرد غیر فعال است. دروازهبانی اطلاعات در شبکههای اجتماعی کمتر اعمال میشود و این بر صحت و دقت خبری آنها تأثیر دارد. حجم و جامعیت خبری در شبکههای اجتماعی بر اساس مدل آیینهای است
Understanding the role, nature, position and potentials of the media, conscious and correct use of the media, in order to properly deal with the crisis,is of essential importance. Therefore, the present study is dedicated to analyzing the content of news related to the flood crisis, with the aim of analyzing the role of social networks (Telegram) in the management of this crisis. The study population is all news broadcast in Telegram channels and groups, including Golestan Crisis Management Channel, News Room Channel, Official Online News Channel, News Coverage Group, News Events Group and Crisis News about the Spring 2019 flood, published from March 21to April 3 2019.Therefore, the method in this research is content analysis, analysis unit and sampling method. Findings show that a total of 26 basic subjects and 9 organizing subjects were extracted from the three subjects before the crisis, during the crisis and after the crisis. In the pre-crisis stage, the three roles of awareness and warning, surveillance, and safe training; during the crisis phase, three roles of informing, accompanying, information gatekeeping and in the post-crisis phase, the three roles of analytics, accountability and calming of social networks (Telegram messengers), were identified. In the analysis of flood-related news, social networks with an interactive approach, used qualitative approach to analyze the published news. The media strategy used in the face of crisis on social media is a passive strategy. Information gatekeeping is less used in social networks and this affects their accuracy and authenticity of their published news. The volume and comprehensiveness of news on social networks is based on a Mirror Model.
خلاصه ماشینی:
آنها معتقدند رسانهها دارای کارکردهای نظارت بر محیط، ایجاد همبستگی اجتماعی در واکنش به محیط و انتقال میراث فرهنگی و سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت هستند 5 n"/>n"/>، 2015: 335 Apuke & Tunca Ahn Oghuma Rasmussen Zhu & Chen شايد کمتر واژهاي همچون بحران، ادبيات معاصر و از جمله ادبيات علوم اجتماعي را به خود مشغول داشته و رشتههاي علمي مختلف را درگير ساخته است.
در این پژوهش منظور از شبکههای اجتماعی، پیامرسان تلگرام است که اخبار مرتبط با سیل بهار 98 درگروهها و کانالهای تلگرامی، همچون کانال مدیریت بحران گلستان، کانال اتاق خبر، کانال رسمی خبرآنلاین، گروه پوشش خبری، گروه رویدادهای خبری و اخبار بحران، مورد بررسی قرار میگیرد.
منظور از آن، این است که شبکههای اجتماعی در مدیریت بحران سیل از کدام رویکرد رسانهای بیشترین استفاده را کردهاند.
Pararas-Carayannis رومو مورفی و وس 1 (2014) در پژوهشی با عنوان " نقش رسانههای پخش جمعی در آموزش و پرورش آمادگی برای فاجعه" در نشریههای علمی2002 تا 2012 به این نتیجه دست یافتند که اطلاعات رسانهای یک تسهیلکننده برای آگاهی از بلایای طبیعی 2 n"/>n"/> (2014) در بررسی " نقش رسانه اجتماعی در آمادگی، پاسخگویی بهبود بحران"، به این نتیجه رسید که رسانة اجتماعی در ایجاد آمادگی بیشتر و پاسخگویی در شرایط بحران نقش تعیینکنندهای دارد > ب 3 a"/>a"/> و همکاران (2013) به مطالعهای تحت عنوان " زمانی که رسانهها و سیاستهای جهانی ملاقات میکنند: پوشش رسانههای بحران در درگیریهای عرب ـ اسرائیل و شرق و غرب" پرداختند > آ 4 r"/>r"/> (2009) در مطالعهای با عنوان " تحلیل محتوا پوشش خبری بحران" با 247 خبر از بحران سال 2006 نشان دادند که استفاده از اختصاص مسئولیت، منافع انسانی، درگیری، اخلاق و اقتصادی به نوع بحران بست 5 Cole"/> Cole"/> و همکاران (2008) در پژوهشی با عنوان " خطر ناتوانی ارتباط (مطالعه موردی: هاریکنهای کاتانیا و نیو اورلانس)" به این نتیجه رسیدند که یکی از چالشهایی که همیشه مدیران بحران با آن مواجه هستند، توجه نکردن به برنامههای آموزشی، اقتصادی و جغرافیایی نواحی بحرانزد ر ش روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی و تکنیک تحلیل مضمون است.