چکیده:
هدف از انجام پژوهش، شناسایی مولفهها و سنجش روابط بین ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد است. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها آمیخته- اکتشافی است. در بخش کیفی، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختیافته با 13 نفر از اساتید و خبرگان زیستبوم کارآفرینی بود که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه مقایسههای زوجی و با روش DEMATEL، روابط بین ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی با توجه به نظرات خبرگان، تعیین و شبکه روابط بهصورتی یکپارچه طراحی و در قالب الگویی ارائه گردید که بیانگر شدت اثر ابعاد بر هم میباشد. این پژوهش در بازه زمانی تابستان 1399 انجام شده است و بر اساس یافتهها، 74 مولفه در 9 بعد حمایت و پشتیبانی، آموزش و یادگیری، پژوهش و فناوری، رویدادها و اجتماعات، فرهنگی و اجتماعی، قوانین و مقررات، سیاستگذاری، منابع مالی و نهادها، شبکهها و تعاملات شناسایی شد؛ همچنین بر اساس نتایج بهدست آمده از روش دیمتل مشخص شد که 5 بعد آموزش و یادگیری، پژوهش و فناوری، سیاستگذاری، قوانین و مقررات و منابع مالی بهعنوان ابعاد اثرگذار یا علتها و 4 بعد حمایت و پشتیبانی، رویدادها و اجتماعات، فرهنگی و اجتماعی و نهادها، شبکهها و تعاملات به عنوان ابعاد اثرپذیر یا معلولها در زیستبوم کارآفرینی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد شناخته میشوند.
The purpose of this study is to identify the components and measure the relationships between the dimensions of the student entrepreneurship ecosystem at Ferdowsi University of Mashhad. This research is mixed-exploratory in terms of the type of applied purpose and in terms of how to collect data. In the qualitative section, the data collection tool was a semi-structured interview with 13 professors and entrepreneurial ecology experts who were selected by the snowball method. In the quantitative section, using the pairwise comparison questionnaire and the DEMATEL method, The dimensions of the student entrepreneurship ecosystem were determined according to the opinions of experts, and the network of relationships was designed in an integrated way and presented in the form of a model that indicates the intensity of the effect of the dimensions on each other. This research was conducted in the summer of 1399 and based on the findings, 74 components in 9 dimensions of support, education and learning, research and technology, events and communities, cultural and social, rules and regulations, policy, financial resources And institutions, networks, and interactions were identified; Also, based on the results obtained from the Demetel method, it was found that 5 dimensions of education and learning, research and technology, policy, laws and regulations and financial resources as effective dimensions or causes and 4 dimensions of support, events and communities, Cultural and social institutions, networks and interactions are known as effective dimensions or effects in the student entrepreneurship ecosystem of Ferdowsi University of Mashhad.
خلاصه ماشینی:
, 2017) با توجه به علاقۀ رو به رشد به کارآفرینی در بین دانشجویان ، لزوم تحقیقات بیشتر در مـورد ماهیت و عوامل تعیین کنندة زیست بوم کارآفرینی دانشجویان بیش از پـیش ضـرورت مـییابـد؛ دانشگاه فردوسی مشهد نیـز در سـال هـای اخیـر اقـدامات متنـوعی را در راسـتای شـکل گیـری، تقویت و توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی انجام داده است کـه ایـن پـژوهش سـعی دارد ضمن شناسایی ابعاد و مؤلفه های زیست بوم کارآفرینی دانشجویی در ادبیات نظری، روابط میان ابعـاد را بررسـی نمایـد و راهنمـای مـؤثری بـرای ارتقـای کـارآفرینی دانشـجویی در دانشـگاه فردوسی مشهد ارائه دهد.
در بخش کیفی، جامعه آماری این پژوهش شامل ١٣ نفر از اعضای هیأت علمـی دانشگاه فردوسی مشهد میباشـد کـه بـا روش گلولـه برفـی و بـر اسـاس معیارهـای فعالیـت در صنعت ، مشارکت در راه اندازی کسب وکارهـای نوپـا و همچنـین برخـورداری از مـدت سـابقه 1 Miller & Acs 2 Sherwood مناسب ، در بازه زمانی تابستان ١٣٩٩، انتخاب شده اند که از روش مصاحبه نیمه ساختارمند برای جمع آوری داده هـا اسـتفاده شـد کـه پـس از مطالعـه عمیـق ادبیـات موضـوع ، تعـداد ٦٩ مؤلفـه زیست بوم کارآفرینی دانشجویی که بیشترین فراوانی تکرار را در مقالات و منـابع بررسـی شـده داشتند، انتخاب شدند و در جلسات جداگانه با تمامی خبرگـان ، یافتـه هـا تشـریح و توضـیحات لازم در خصوص مؤلفه های بدست آمده ارائه شد و دسـته بنـدی موضـوعی مؤلفـه هـا در ٩ بعـد مورد بحث و بررسی و به تایید خبرگان رسید.
سیاست گذاری به عنوان یکی از ابعاد اثرگذار دیگر شناخته شده در زیست بوم کارآفرینی دانشجویی است که پژوهش های پیشین نیز ضرورت وجود این بعد را تایید میکند ( Hayter et ٢٠١١ ,Isenberg ;٢٠١٢ ,van de Zande ;٢٠١٧ ,.