چکیده:
زمینه و هدف: باتوجه به انقلاب صنعتی چهارم و توسعه فناوریهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، توسعه سامانههای مدیریت بحران مبتنی بر فناوریهای نوین در کانون توجه است. این پژوهش باهدف بررسی نقش اینترنت اشیاء در الگوسازی مدیریت بحران انسانی در دادگستری با رویکرد پیشگیرانه پرداخته است.روش: پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی و توسعهای و ازنظر ماهیت، توصیفی – تحلیلی و ازنظر رویکرد، کیفی است. جامعه مشارکتکنندگان، اساتید دانشگاه و نخبگان اجرایی دادگستری اصفهان و ستاد قوه قضائیه هستند. حجم نمونه مشتمل بر 18 نفر است که بهشیوه گلوله برفی انتخاب شدند. از تکنیک دلفی در مراحل گوناگون پژوهش ازجمله تعیین شاخصها و زیرشاخصها، طراحی پرسشنامه، تجزیهوتحلیل دادهها و نوع ارتباط اینترنت اشیاء بر هریک از زیرشاخصها استفاده شد.یافتهها و نتایج: الگوی مستخرج از بخش کیفی، توسط خبرگان و متخصصان دانشگاهی و نخبگان اجرایی در دادگستری اصفهان و ستاد قوه قضائیه سنجش شد. سپس رابطه الگوی یادشده با اینترنت اشیاء بررسی و براساس بیشترین میزان اثرگذاری اینترنت اشیاء در الگوی مدیریت بحران در دادگستری بهترتیب اولویت در مرحله قبل از بحران به شاخصهای: 1- تهیه بانک اطلاعاتی منسجم از داراییها (تاسیسات، تجهیزات و فرآیندها و نیروی انسانی فعال در مجموعه)، 2- استفاده از سامانههای حفاظتی هوشمند و 3- ایجاد همکاری و هماهنگی (درون و برونسازمانی)، و در مرحله حین بحران به: 1- رهبری، 2- جلوگیری از وقوع سوانح ثانویه، 3- تداوم ارائه خدمات دادگستری و در مرحله بعد از بحران به: 1- برنامهریزی، 2- ساماندهی، 3- ارزیابی عملکرد، تعلق گرفته است.
Background and Aim: Due to the fourth industrial revolution and the development of IoT-based technologies, the development of crisis management systems based on new technologies has received great attention. This study aims to investigate the role of the Internet of Things in modeling human crisis management in the judiciary with a preventive approach.Method: The present study is descriptive-analytical in terms of purpose, applied and developmental in nature and qualitative in terms of approach. The participants are the university professors and the executive elite of the Isfahan judiciary branch. The sample size consisted of 18 people who were selected by snowball method. The Delphi technique was used in various stages of the research, including determining indicators and sub-indices, designing a questionnaire, analyzing data, and the type of IoT communication on each sub-index.Results & Conclusion: The extracted model from the qualitative section was assessed by experts and academic specialists and executive elites in Isfahan Justice and the Judiciary Headquarters. Then, the relationship between the mentioned model and the Internet of Things is examined and based on the maximum impact of the Internet of Things on the crisis management model in the judiciary, the pre-crisis priority is given to the following indicators: 1- Preparation of a coherent database of assets (facilities, equipment and processes and manpower active in the complex), 2- Using intelligent protection systems and 3- Creating cooperation and coordination (inside and outside the organization), and in the crisis phase to: 1- Leadership, 2- Preventing the occurrence of secondary accidents, 3- Continuing to provide judicial services and in the post-crisis stage is assigned to: 1- Planning, 2- Organizing, 3- Performance evaluation.