چکیده:
امروزه نوآوری اهمیت روزافزونی در توسعه و کارآفرینی جهان دارد و عامل مهمی در تولید ثروت و درآمد خصوصا در کشورهای توسعهیافته محسوب میشود. نوآوری، نیروی محرکهی کارآفرینی و عامل ایجاد اشتغال مولد، بهرهوری منابع انسانی، رفاه اجتماعی و توسعه است. هدف از این پژوهش، تحلیل میزان اثرگذاری عوامل موثر بر نوآوری در فرآیند کارآفرینی شهرستان فاروج است تا با شناخت و تقویت عوامل اثرگذار گامی در مسیر توسعهی مناطق روستایی برداشته شود. برای رسیدن به هدف تحقیق، از روش تحقیق ترکیبی (توصیفی-تحلیلی) استفاده شده است. جامعهی آماری، کلیهی کارآفرینان و افراد نمونه و موفق در روستاهای شهرستان است که طی 10 سال بهعنوان باغدار و کشاورز نمونه بودهاند و به تعداد 63 نفر به صورت تمامشماری انتخاب شدهاند. روایی ابزار پژوهش با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (898/0=a) تایید شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار spss و متناسب با مقیاس متغیرها از آزمونهای خی دو، فریدمن، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج آمارهای توصیفی پژوهش مشخص میکنند که شاخص ویژگیهای فردی با آمارهی 3. 37 و شاخص فرهنگی و قانونگذاری با آمارهی 3. 29 بالاترین میانگین را بهعنوان شاخصهای ساختاری نوآوری روستایی دارد. نتایج آزمون فریدمن به منظور مقایسهی میزان تاثیر و اولویتبندی هر یک از شاخصهای موثر در نوآوری نشان میدهد که ویژگیهای فردی (با میانگین رتبهای 5. 86) بالاترین اولویت و شاخص خارجی، کمترین اولویت را دارد. با توجه به نتایج همبستگی پیرسون مشخص شد بین شاخصهای فردی، آموزش و پژوهش، اقتصادی و زیرساختی با سطح کارآفرینی آنها رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مسیر شاخص فردی با ضریب تاثیر 0. 334 و در مرتبهی بعد شاخص آموزش و پژوهش با ضریب تاثیر 0. 238 و شاخص اقتصادی با ضریب تاثیر 0. 131 بیشترین تاثیر را بر شکلگیری کارآفرینی روستایی دارند.
Abstract Aims: The process of entrepreneurship and creativity, which is the basis of change and transformation, plays a very fundamental and determining role in this field. So, in recent years, the only effective solution in the field of employment and rural economy of the country is the prosperity of en.trepreneurship from the path of innovation. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors affecting innovation and its impact on the entrepreneurship process in Farouj County, in order to take a step towards the development of rural areas. Method: The statistical population included all entrepreneurs and successful individuals in the villages of the city who were 63 farmers as gardeners and farmers. The validity of the research tool was confirmed by expertschr('39') opinions and its reliability was confirmed by Cronbachchr('39')s alpha coefficient (α = 0.898). Results: The descriptive statistics of the research indicate that the individual characteristics index with 3.37 and the cultural and legislative index with the 3.29 statistic have the highest mean as structural indicators of rural innovation. According to Pearson correlation results, there is a positive and significant relationship between individual indicators, education and research, economic and infrastructural with their entrepreneurial level. Based on the results of the path analysis, the individual index with a coefficient of influence of 0.334 and then the education and research index with a coefficient of 0.238 and finally economic index with a coefficient of 0.131 have the most impact on the formation of rural entrepreneurship
خلاصه ماشینی:
بر اساس شاخص ضریب تغییرات شاخص های دسترسی روستاییان به منابع انرژی ازجمله آب ، برق و گاز و غیره ، سهولت دسترسی روستاییان به جاده و راه آهن و بندرها و هزینه های حمل کالاهای تولیدی روستاییان در کشور اولویت اول تا سوم را گرفته است و بیش ترین تأثیر را بر نوآوری در کارآفرینی روستایی داشته اند.
بر اساس شاخص ضریب تغییرات شاخص های هماهنگی رشته های تحصیلی دانشگاهی با آموزش نوآوران در محیط روستایی، تأثیر دوره های آموزشی ترویجی و یا کارگاهی و نقش دانشگاه در خلق دانش و تکنولوژی و حمایت از نوآوران روستایی اولویت اول تا سوم و بیش ترین تأثیر را بر نوآوری در کارآفرینی روستایی داشته اند.
عوامل خارجی: بر اساس یافته های پژوهش ، میانگین رتبه های شاخص های خارجی موردمطالعه بالاتر از مقدار متوسط است و تنها شاخص وجود ناامنی در کشورهای همسایه و افزایش ریسک تجاری با میانگین ٢,٧٦ دارای میانگین پایین تر از ٣ است و از نظر پاسخ گویان تأثیر کم تری در نوآوری و کارآفرینی روستایی دارد و در مقابل مؤلفه ی نقش قاچاق کالا در کاهش انگیزه ی نوآوری روستایی با آماره ٣,٧٦ بالاترین تأثیر را در نوآوری روستایی داشته است .
در مرحله ی اول نتایج به دست آمده از نظر روستاییان نشان میدهد که سطح کارآفرینی روستایی با شاخص های نوآوری با میزان ٠,٥٨٥ دارای رابطه ای مثبت با شدتی متوسط است .
نتایج تحلیل مسیر نیز نتایج قبلی پژوهش حاضر را تأیید کرده است و در مرحله ی اول نتایج به دست آمده از نظر روستاییان نشان میدهد که سطح کارآفرینی روستایی با شاخص های نوآوری با میزان ٠,٥٨٥ دارای رابطه ای مثبت با شدتی متوسط است .