چکیده:
فروید اسطورهها را نیز همچون رؤیاها وجه نمادینشدۀ آرزوهای جنسیِ سرکوبشده و نتیجۀ اضطراب اختگی میداند و در همین راستا، خوانشی رواناسطورهشناختی از کهنالگوی «سر مدوسا» ارائه میدهد. او آثار هنری مختلف را بر اساس نظریۀ اضطراب اختگی واکاوی میکند و معتقد است: داستانِ روانشناختی، همچون سایکوبیوگرافی (شرح حال بیمار روانرنجور)، قابل خوانش روانکاوانه است. از آنجا که داستان کوتاه «بچّۀ مردم و درخت»، در تعریف داستان روانشناختی صدق میکند؛ لذا خوانش روانکاوانۀ درونمایۀ این داستان با خوانش روانکاوانۀ اسطورۀ مدوسا، مقایسه شده است. هدف از مقایسۀ مذکور نشان دادن آن است که هم اسطورهها و هم داستانهای کودک و نوجوان معاصر، چیزی جز فرافکنی رواناسطورههای درونی انسان نیستند. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به چگونگی بازنمایی اضطراب اختگی در داستان مذکور و اسطورۀ مدوسا است. در همین راستا، پژوهش پیشرو با روش تحلیلیـ توصیفی نخست داستان مذکور را رمزگشایی، سپس با بازتفسیری فرویدی، درونمایۀ آن داستان را با ویژگیهای رواناسطورهای مدوسا مقایسه میکند. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که تصویرِ دورۀ روانی ـ جنسیِ فالیک (به عنوان یکی از چهار پندار خیالیِ نخستین) در طول تاریخ، از اسطورههای برساختۀ انسانهای بدوی تا داستانهای معاصر کودک و نوجوان، همواره بازنمودی مستمر داشته است.
Freud believes that myths, like dreams, are the symbolic representations of repressed sexual desires and the result of castration anxiety, and on this basis, he offers psychological-mythological reading of the archetype of " Medusa's head". He explains the works of art based on the theory of castration anxiety, and believes that psychological stories, like psycho-biographies, can be analyzed from psychoanalytic point of view. In the present article, the short story of The Tree and The Child of the People, by Abdolmajid Najafi, a psychological story, has been compared with the myth of Medusa, and a psychoanalytic reading of these two texts has been made. The purpose of this comparison is to show that both the myths and the contemporary child and adolescent stories are projections of human inner psyche. The article seeks to answer how castration anxiety is represented in the story of The Tree and The Child of the People and the myth of Medusa. The research, at first by using analytical-descriptive method, decodes the story, and then compares its theme with the psychological characteristics of Medusa from Freudian point of view. The results show that the theme of phallic stage, as one of the stages of psychosexual development, has always been present throughout history, from the myths made by primitive humans to the contemporary stories of children and adolescents.
خلاصه ماشینی:
تطبيق داستان نوجوان «درخت وبچۀمردم »بااسطورة «مدوسا»: براساس نظريۀاضطراب اختگي اميرحسين زنجانبر کارشناسي ارشد ادبيات کودک و نوجوان دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران چکيده فرويد اسطوره ها را نيز همچون رؤياها وجه نمادين شدة آرزوهاي جنسي سرکوب شده و نتيجۀ اضطراب اختگي مي داند و در همين راستا، خوانشي روان اسطوره شناختي از کهن الگوي «سر مدوسا» ارائه مي دهد.
syndrome ٢ـ وفق نظريۀ اضطراب اختگي فرويد، چه نشانگاني در اسطورة مدوسا وجود دارد که با نشانگان موجود در داستان مذکور، تعابير يکساني دارد؟ ٣ـ وجود نشانگاني با تعابير روان کاوانۀ يکسان ، در داستان معاصر و اسطوره ، مؤيد چه حقيقتي است ؟ به لحاظ روش شناختي، الگوي متن کاوي فرويد سرلوحۀ اين پژوهش قرار گرفته است .
مباني نظري اين بخش به پنج مبحث روان کاوي نقب ميزند: ١ـ جايگاه شناسي حيات رواني، به معرفي سه گانۀ ضمير آگاه / ناآگاه / نيمه آگاه ميپردازد؛ ٢ـ الگوي ساختار ذهن ، درآمدي به سه گانۀ فراخود/ نهاد/ خود است ؛ ٣ـ سازوکارهاي دفاعي ـ رواني، به تغيير شکل خواسته هاي ناخودآگاه اشاره دارد؛ ٤ـ مراحل رشد رواني ـ جنسي، ضمن تمرکز به دورة احليلي ١، قائل به رشد مرحله اي است ؛ ٥ـ پندارهاي 2 نخستين ، به تصورهاي خيالي رؤياها و خواب ها ميپردازد و نيز به عقدة اوديپ به عنوان يکي از چهار پندار نخستين .