چکیده:
زمینه: اطمینان از رفتارهای اخلاقی مانند صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در فضای واقعی جوامع قابل اندازه گیری است. هدف از این تحقیق یافتن راهی برای سنجش اطمینان پذیری و بررسی تفاوت در شبکههای مجازی و اجتماعی مبتنی برموبایل در بین کاربران می باشد.
روش: روش بکاررفته پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کاربران فعال در شبکه های اجتماعی فعال مبتنی بر موبایل و مرتبط با بورس تهران می باشند، که از بین آنها تعداد ۱۵۰نفر با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و آزمون فرضیه ها نیز از روش مدل معادلات ساختاری، و با استفاده از نرم افزار Smart PLS انجام گردیده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد رابطه شهرت برنامه با پاداش های اجتماعی، معروفیت با نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی، روند تجربه با پاداش های اجتماعی و پاداش های اجتماعی با صداقت در گفتار معنی دار هستند، ولی رابطه بین سازگاری برنامه با پاداش های اجتماعی، عزتنفس با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، روند تجربه با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، پاداش های مالی با تمایل به صداقت در گفتار، پاداش های مالی با صداقت در گفتار و پاداش های اجتماعی با تمایل به خودافشایی معنی دار نیستند.
نتیجه گیری: نیازها و ارزش های اخلاقی کاربران شبکه های اجتماعی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند و تامینکنندگان شبکههای اجتماعی، پاداشهای اجتماعی متفاوتی را در نظر بگیرند. همچنین متغیرهای عزت نفس، حریم خصوصی کاربران و صداقت در گفتار آنها در شبکه های اجتماعی مورد توجه گیرند.
Background
Ensuring ethical behaviors such as honesty in speech and the intent of people in the real world of communities are measurable. The purpose of this research is to find a way to measure the reliability and the difference between users and virtual and social networks.
Methodology
This research method is applied-descriptive in survey type. Its statistical society were active users in mobile-based social networks associated with Tehran Stock Exchange which was 150 members that selected with available sampling method. Data were gathered by questionnaire. Structural Equation Method (SEM) was used for hypothesis analysis with Smart PLS software.
Results
The findings of the research show that the relationship between program reputation and social rewards, popularity with concern about privacy, the process of experience with social rewards and social rewards are meaningful in speech, but the relationship between application compatibility with social rewards, self-esteem with privacy concerns, flow of experience with privacy concerns, financial rewards with self-disclosure honesty, financial rewards with honesty in speech and social rewards with a desire for honesty in speech are not meaningful.
Conclusion
The needs and ethical values of users on social networks should be carefully considered and social network providers should consider different social rewards. Also, the variables of self-esteem, user privacy and self-disclosure honesty on social networks, are the most important variables that need more attention.