چکیده:
زمینه: مطالعات نشان داده است که رفتار اخلاقی در عملکرد افراد سازمان از اهمیت بسزایی بر خوردار است، لذا هدف این تحقیق ساخت و اعتباریابی ابزاری برای اندازهگیری رفتار اخلاقی کارکنان است.
روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای میدانی است. جامعه آماری را کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ به تعداد ۶۳۳ نفر تشکیل داد. نمونه آماری را ۴۵۰ نفر از کارکنان تشکیل داد که به روش طبقهای نسبتی انتخاب شدند. مراحل ساخت پرسشنامه با روشهای آماری مربوطه انجام شد. علاوه بر آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار از آمار استنباطی مانند تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد.
یافته ها: با توجه به نتایج، پرسشنامه رفتارهای اخلاقی با ۳۹ سوال و با سه عامل فردی با سه زیرعامل مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی و وجدان، عامل گروهی با دو زیر عامل ارباب رجوع و همکاران و عامل سازمانی با سه زیر عامل فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و کدهای اخلاقی ساخته شد. نتایج تحلیل عامل تاییدی حاکی از اعتبار پرسشنامه و ضرایب آلفای کرونباخ بر پایایی ابزار تاکید داشت.
نتیجه گیری: پرسشنامه ساخته شده قابلیت اندازهگیری رفتار اخلاقی کارکنان را دارا است. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران سازمانها عاملهای این پرسشنامه را جهت ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان در محیط کار مورد توجه قرار دهند.
Background
Studies show that ethical behavior has great importance in the performance of organization members. So, the purpose of this study is to constructing and validating an instrument for measuring employee's ethical behavior.
Method
This is a field study and has a practical goal. The statistical population included 633 people working in Sports and Youth Offices in Great Khorasan. Proportionate stratified sampling was used to select 450 of the employees as the statistical sample. Steps for making questionnaire were taken by the use of required statistical methods. Besides descriptive statistics for example mean and standard deviation, inferential statistics like exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used.
Results
Based on the results, ethical behavior questionnaire was made. It is a 39-item questionnaire divided into three factors including individual, group and organizational factors. Individual factor includes three sub-factors (locus of control, self-esteem, religious beliefs and conscience) ; Group factor includes two sub-factors (clients and colleagues) ; and finally organizational factor includes three sub-factors (organizational culture, organizational commitment, codes of ethics).
Conclusion
This questionnaire is capable of measuring employees’ ethical behavior. Therefore, it is suggested that managers of organizations consider the factors of this questionnaire to improve employee's ethical behavior at work.