چکیده:
زمینه: هویت اخلاقی به مثابه مقدمه کنش اخلاقی در پژوهش های روان شناسی اجتماعی مطرح شده است. از این رو، هدف این پژوهش مطالعه کیفی چگونگی شکل گیری هویت اخلاقی در دانش آموزان شهر اصفهان بوده است.
روش: پژوهش پیش رو از نوع کیفی است. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دوره دوم دبیرستان شهر اصفهان بود که به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ۲۲ نفر انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانش آموزان انجام گرفت، و داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل گردید.
یافته ها: تحلیل داده ها منتج به استخراج ۵ مضمون اصلی و ۱۳ خرده مضمون شد که ۵ مضمون اصلی عبارتند از خانواده، مدرسه، دین، سرمایه فرهنگی عینی، و سطح کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که شکل گیری هویت اخلاقی در میان دانش آموزان تحت تاثیر مجموعه ای از زمینه ها است که در سه سطح خرد، میانه و کلان قرار می گیرند. بنابراین برای بهبود و تقویت هویت اخلاقی دانش آموزان پیشنهاد می گردد آموزش معانی و اصول اخلاقی در زمینه های اشاره شده مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی والدین، معلمان، رهبران دینی و مسیولین حکومتی به مثابه الگوهای اخلاقی دانش آموزان از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.
Background
Moral Identity as a path to moral action has been addressed in social psychological theories. Therefore, the aim of this research is qualitative study of how moral identity is formed in high school students of Isfahan city.
Method
The present research has been conducted via qualitative method. The members of field of research were the high school students of Isfahan city who were selected by purposive based sampling until theoretical saturation. Data were gathered by semi-structured interviews and the obtained data were analyzed by thematic analysis.
Results
After the process of coding the data, 5 main themes and 13 subthemes were extracted. Main themes are as follows: family, school, religion, objective cultural capital and political-economical-social macro level.
Conclusion
With regard to the results of research, forming moral identity in high school students is influenced by a set of contexts which are situated in micro, meso and macro levels. Therefore, for improving and reinforcing the moral identity of students it is suggested that transferring of moral meanings be reviewed. Moreover, moral actions of parents, teachers, religious leaders and government officials are very important.