چکیده:
مقدمه: امروزه اهمیت کارآفرینی در سیستم اقتصادی منجر به توسعه آن در بخشهای بنیادین یک کشور از جمله آموزشوپرورش شده است. از این رو از آنجا که آموزش کارآفرینی عامل مهمی در رشد و توسعه خصیصههای کارآفرینی در دانشآموزان به حساب میآید، هدف پژوهش حاضر مطالعهی نگرش معلمان به روشهای یاددهی- یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بود.
روشها: پژوهش حاضر به شیوهی توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیه مهارتآموزان آموزگار ابتدایی مادهی 28 ورودی سال 1396 و در نهایت گروه نمونه شامل 44 نفر از مهارتآموزان آموزگاری ابتدایی داوطلب بودند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه به روش نظرخواهی از صاحبنظران و اعتماد یا پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/. تایید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss v 24 و آزمون کالموگروف-اسمیرنوف جهت اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها و آزمون تی تک نمونه به منظور بررسی نگرش معلمان در ابعاد فنون تدریس، محتوا و ارزشیابی از منظر کارآفرینی در دوره ابتدایی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر این بودند که میانگین و انحراف استاندارد بعد فنون تدریس 0/654/11؛ بعد ارائه ی محتوا 18/69 4/0؛ و نهایتا بعد ارزشیابی 0/67 ; 3/95بود که از میانگین آماری بزرگتر و این تفاوت در سطح 0/01 معنادار شد. زیرا (0/01p)؛ بنابراین با 99% اطمینان میتوان گفت که نگرش معلمان نسبت به کارآفرینی در دوره ابتدایی مثبت و معنیدار میباشد.
نتیجهگیری: معلمان یکی از مهمترین عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بوده و به دلیل ایفای نقش خاص خود طی تدریس، چنانچه از نگرش و بینش خوبی نسبت به کارآفرینی برخوردار باشند، میتوانند با ادغام آن با راهبردها و روشهای یاددهی-یادگیری در کلاس، در پرورش افرادی خلاق و دارای روحیه و نگرش کارآفرینی بسیار تسهیل گر باشند
Introduction: Today, the importance of entrepreneurship in the economic system has led to its development in the fundamental sectors of a country, including education and training. The purpose of this study was to study the attitudes of teachers toward teaching and learning methods of entrepreneurship education in elementary school.
Method: The present study was conducted descriptively and survey method. The statistical population consisted of all instructors of elementary teachers in the 28th entry year 1396, and the sample group consisted of 44 trainees. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The validity of the contents of the questionnaire was confirmed by seeking Opinion of the experts and its reliability was assessed using the Cronbach's alpha (0.94) test. The collected data were analyzed using SPSS v 24 software and Kolmogorov-Smirnov test to ensure the normal distribution of data and T-test in order to assess the teachers' attitudes in terms of teaching techniques, content and evaluation from the perspective of entrepreneurship in the elementary period.
Results: The results of the research indicated that the mean and standard deviation of the teaching technique was 4.11 ± 0.65; the content presentation was 4.18 ± 0.69; and finally, the evaluation value was 3.95 ± 0. 67 Which was larger than the mean and this difference was significant at the level of 0.01. Because (p
Conclusion: Teachers are one of the most important factors affecting entrepreneurship education in elementary school. Because of their special role in teaching, if they have a good attitude and entrepreneurial insight, they can integrate entrepreneurship education with teaching and learning strategies in their teaching and be very facilitating in the development of creative people with a spirit and entrepreneurial attitude.