چکیده:
چکیده
مقدمه: نقش ارزشهای سازمانی بهعنوان عنصری استراتژیک در بررسی عملکرد سازمانهای موفق، دیرزمانی است که مورد توجه جدی پژوهشگران قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای مدیریت ارزشهای سازمانی در نظام آموزشی به کمک رویکردهای کیفی انجام شد.
روشها: در پژوهش حاضر مدیریت ارزشهای سازمانی از دیدگاه چندبعدی و کلنگر مورد توجه قرارگرفته و از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران ستادی آموزش و پرورش استان البرز، به شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدیریت ارزشهای سازمانی پرداختهشد. مشارکتکنندگان در این مطالعه 12 نفر از مدیران ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که حداقل دارای 5 سال تجربه مدیریتی بودند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش، از روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی استفاده شد و فرایند مصاحبه با خبرگان تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون و نرمافزار Maxqda استفاده شد و ضریب توافق مصاحبهها 88/. گزارش شد.
یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر این بود که شش بعد اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، دینی، زیباشناسی و سیاسی ابعاد محوری مدیریت ارزشهای سازمانی محسوب میشوند که هر یک از این ابعاد دربردارنده مؤلفهها و نشانگرهایی است که در پژوهش بهتفصیل به آنها پرداختهشده است.
نتیجهگیری: اعتقاد و باور به اهمیت ارزشها و نقش آنها در موفقیت سازمانی یکی از اصلیترین زیرساختهای جاریسازی ارزشهاست. لذا؛ میبایست ضرورت و اهمیت ارزشها و نقش آن در موفقیت فردی و سازمانی باید بهگونهای بیان شود که تبدیل به یک باور در ذهن کارکنان گردد.
Abstract
Introduction: The role of organizational values as a strategic element in evaluating the performance of successful organizations has long been considered by researchers. The aim of this study was to identify the components of organizational value management in the educational system using qualitative approaches.
Methods: In the present study, organizational values were considered from a multidimensional and holistic perspective. Through semi-structured interviews with educational experts of Alborz province, the dimensions, components and indicators of organizational values in the educational system were identified. In order to collect data, non-probabilistic judgment and snowball sampling methods were used and the interview process with experts continued until theoretical saturation. The data obtained from the interviews were analyzed using the qualitative method of content analysis and Nvivo software and the reliability coefficient of the interviews was confirmed using the Kappa intra-subject coefficient.
Results: The results of data analysis representing 6 main themes, 3 sub-themes and 51 concepts related to organizational values were studied and identified.
Conclusion: Belief in the importance of values and their role in organizational success is one of the main infrastructures for the implementation of values. In other words, one cannot expect their crystallization in behavior until one can create belief in values. so; The necessity and importance of values and their role in individual and organizational success must be expressed in a way that becomes a belief in the minds of employees.