چکیده:
اهداف: یکی از بسترهایی که می تواند در امر آموزش و یادگیری بسیار نقش آفرینی کند ، شبیهسازی آموزشی می باشد. با توجه به مزایایی که این فن آوری دارد ، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیهسازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت های حل مسئله دانش آموزان دخترسال دهم شهرتهران میپردازد.
روشها: پژوهش کاربردی و با روش نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ی دهم منطقه 2 شهر تهران(1310نفر) در سال تحصیلی 98-97 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ترکیبی دو آزمون توانایی فضایی مونته سوتا و پائول نیوتن و هلن بریستول و آزمون حل مسئله محقق ساخته میباشد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در متغیر توانایی فضایی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت بنابر این می توان گفت شبیهسازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان مؤثر بوده است. در چرخش ذهنی نیز ، ادراک فضایی و دیداری سازی فضایی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت پس میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای توانایی فضایی دانش آموزان نیز مؤثر بوده است.
نتایج : نتایج پژوهش پیش رو نشان داد استفاده از شبیه سازی در آموزش درس شیمی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش توانایی فضایی و مهارت حل مسئله درس شیمی در دانش آموزان می شود.
Aims: One of the contexts that can play an important role in teaching and learning is educational simulation. Given the benefits of this technology, the present study investigates the impact of chemistry education using educational simulation on the spatial ability and problem solving skills of tenth grade female students in Tehran.
Methods: This is a quasi-experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of all 10th grade female students in district 2 of Tehran city (1310 students) in the academic year 97-98. 60 of them (30 experimental group) and 30 control group were selected by convenience sampling method. were chosen. The research tools included a combination of two tests of the spatial ability of Montana and Paul Newton and Helen Bristol and a researcher-made problem solving test.
Results: Findings showed that after controlling for pre-test effects, there was a significant difference in spatial ability between the two experimental and control groups. Therefore, it can be said that educational simulation was effective on students' spatial ability and problem solving skills. In mental rotation, spatial perception and spatial visualization, there was a significant difference between the two experimental and control groups, so it can be said that educational simulation was also effective in improving the components of students' spatial ability.
Results: The results of the present study showed that the use of simulation in chemistry instruction affects the students 'spatial ability and problem solving ability and increases the students' ability to solve the problem of chemistry.