چکیده:
از آنجایی که رسانههای اجتماعی با مطالعه در زمینه ترجیحات مشتریان و تاثیر گذاری بر آنها بهعنوان ابزاری مهم در زمینه بازاریابی شناخته شده است؛ بدیهی است که توجه و سرمایه گذاری برای کسب وکار در جایی سودمند است که مردم بیشتر وقت خود را در آن میگذرانند. فضای امروز کسب وکار از حالت فیزیکی به حالت الکترونیکـی تغییـر شـکل یافته و بازارهای سنتی و آفلاین را دگرگون ساخته اند. از اینرو هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر پایداری کسب و کارهای الکترونیکی دانش بنیان است. روش مطالعه حاضر، کمی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. جامعه اماری در این تحقیق، شامل مدیران و متخصصان با حداقل 5 سال سابقه کار در شرکتهای دانش بنیان است. جامعه آماری تحقیق حاضر، تعداد 50 نفر از کارمندان اشرکتهای دانش بنیان است. در این پژوهش برای شناسایی مهمترین معیارهای مطالعه، از ادبیات پژوهشی استفاده شده است. برای تعیین اولویت معیارهای تحقیق حاضر، دل های تصمیم گیری چند معیاره و مدل تحلیل سلسله مراتبی فازیSAW استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از کدنویسی بیسیک در محیط اکسل استفاده شده است. عوامل موثر بر پایداری کسب و کارهای ایجاد شده توسط شرکتهای دانش بنیان به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم میشوند که عوامل داخلی با وزن 0.688666 نسبت به عوامل خارجی با وزن 0.873259 درپایداری کسب و کارهای شرکتهای دانش بنیان موثرترند. در مطالعه حاضر، کیفیت خدمات، بهعنوان مهمترین عامل موثر بر پایداری کسب و کار شرکتهای دانش بنیان شناخته شد؛ دلیل این امر آن است که هر چقدر کیفیت خدمات یک شرکت دانشبنیان بیشتر باشد، افراد بیشتری برای کار کردن و ثابت شدن در کار خود در اینگونه شرکتها داوطلب میشوند.
خلاصه ماشینی:
در مطالعه حاضر، کیفیت خدمات، بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر پایداری کسب و کار شرکتهای دانش بنیان شناخته شد؛ دلیل این امر آن است که هر چقدر کیفیت خدمات یک شرکت دانشبنیان بیشتر باشد، افراد بیشتری برای کار کردن و ثابت شدن در کار خود در اینگونه شرکتها داوطلب میشوند.
طبق مطالعات پالو و همکاران، نشان داده شد که جدایی موقت بین خدمات پرداخت و تحویل در تجارت الکترونیکی میتواند بهعنوان عاملی مهم در ایجاد نگرانیهای مصرفکنندگان و انواع فعالیتهای کنترل نشده در فرایند معامله، عمل کند (پالو،2003، 2 11 njoifsson"/>njo Waheed & Jianhua Heaks Hatman & Schaefer Matthews Herhold Kaziol et al Mandal & Joshi Liying et al Granados et al Genfetelli et al Pavlou ; Smith & Brynjoifsson بلانر و کاپلن، در مقالات خود بیان کردند که در بحث تجارت الکترونیک، آزمایش محصول قبل از خرید وجود ندارد؛ بنابراین اطلاع رسانی مربوط به کیفیت محصول از جمله صدور گواهینامه کیفیت صادر شده توسط نظرات شخص ثالث در مورد کیفیت محصول، میتواند نگرانیهای مصرفکنندگان از عملکرد محصول را کاهش دهند (بلانرودیگران، 2002؛ کاپلن و دیگران، 1 2003).
در مطالعه حاضر، کیفیت خدمات، بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر پایداری کسب و کار شرکتهای دانش بنیان شناخته شد؛ این در حالی است که در مطالعه طالقانی و همکاران (1399)، تجربه شغلی با وزن 0.