چکیده:
به موازات رشد علم، شاخههای علمی از ساقه اصلی فاصله میگیرند و گاه بنا به ضرورت، دوباره در مقام برقراری پیوند و تعامل با دیگر شاخهها بر میآیند. بعد از جدایی روانشناسی از فلسفه، تلاشهای فراوانی صورت گرفته است تا بین معرفتشناسی -به عنوان یکی از شاخههای اصلی فلسفه- از یک سو و روانشناسی تجربی- به عنوان یکی از شاخههای جداشده از فلسفه- از سوی دیگر پیوندهایی برقرار شود. هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از روشهای تحلیلی-توصیفی مبتنی بر متون روانشناسی به تبیین و توضیح مسیرهای تازهای بپردازد که امکان نزدیکی دو شاخه مستقل معرفتشناسی و روانشناسی را بیش از پیش فراهم آورد؛ مسیرهایی که در ادبیات پژوهش داخل کشور، رد زیادی از آنها را نمیتوان یافت. در این مسیرگشایی آنچه بیشتر مد نظر بوده است، ارسال خدمات معرفتشناسی به سوی روانشناسی است نه بالعکس. این امر از این جهت بیشتر حائز اهمیت است که نظریهها و یافتههای روانشناسی به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی، بیش از بقیه در انقیاد فرهنگها، ارزشها و مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی هستند. در این مقاله ضمن بحث در زمینه امکان و ضرورت تبادل ارتباطات و خدمات بین این دو رشته مطالعاتی، به طور خاص چهار مسیر ارتباطی شناسایی و به شکل مبسوطتر مورد بررسی قرار گرفتهاند که عبارتاند از: تبیین و نقد پیشفرضهای نظریههای روانشناسی، تبیین و نقد روششناسی پژوهش، تبیین و نقد هنجارها و ابزارهای مورد استفاده در روانشناسی و درنهایت نقد و بررسی دستور زبان رایج در روانشناسی.
As science grows, the branches of science distance themselves from
the main stem and sometimes, as necessary, re-establish themselves in
the position of connecting and interacting with other branches. After the
separation of psychology from philosophy, many attempts have been
made to establish links between epistemology - as one of the main
branches of philosophy - on the one hand, and empirical psychology - as
one of the separate branches of philosophy - on the other hand. Using
analytical-descriptive methods the aim of the present study is to explain
new paths based on psychological texts that allow the closeness of two
independent branches of epistemology and psychology more than before;
paths that can be less traced in the domestic research literature. In this
direction, what is more intended is to send epistemological services to
psychology, not the other way around. Theories and findings of
psychology, as one of the disciplines of the humanities, are more
subservient to cultures, values, and anthropological and epistemological
foundations; therefore, epistemological services to psychology will be
important. In this article, while discussing the possibility and necessity of
exchanging communication and services between these two fields of
study, four communication paths have been specifically identified and
examined in more detail, which are: explanation and critique of
psychological theories, explanation and critique of research
methodology, explanation and critique the norms and tools used in
psychology and finally critique the common grammar in psychology.
It is said that in the nineteenth century, empirical psychology was
separated from philosophy. Bishop and Trout, narrate the separation of
the two. For much of the history of Western reasoning, from Plato to
Kant, psychology has been a part of philosophy. But in the midnineteenth
century, psychology created a rift, and divorce was introduced
with Wundt's laboratory. Since then, philosophy, like a failed lover, has
been trying to revive this relationship (Bishop & Trout, 2005).
Psychology took the empirical path and philosophy as an intellectual
and argumentative science continued its independent path. After decades
of apparent separation, signs of a connection between the two areas
reappeared. The simplest argument is that it is not possible to find a wellknown
psychologist who does not adhere to any kind of philosophical
thought or theory just for the sake of his positive or negative attitude
towards philosophy; nor is there a psychological school that does not
presuppose some philosophical principles (Hatami, 2010). The
reconnection between philosophy and psychology occurred especially in
the most central branch of philosophy, epistemology. For example, when
epistemological issues such as the process of feeling, memory,
imagination and concept were considered by psychologists, the two
approached each other and began their interactions (Fa'ali, 2000, second
edition, p.39). Another event that brought philosophy and psychology
closer together was the evolution of the philosophy of science, in which
psychology sought to move beyond the positivist empirical science. The
views of Thomas Cohen, Lakatosh and Feyerabend were effective in this
regard (Azarbayjani, 2012, pp.14-15). Breaking the barrier of empiricism
spontaneously paved the way for interaction with other non-empirical
realms, especially philosophy. However, it should be noted that
establishing a link between philosophy and psychology, and especially
between the central branch of philosophy, namely epistemology and
psychology, as it may seem, will not be an easy task. Goldman (1985)
emphasizes that many attempts have been made to make the connection
between epistemology and psychology, but little agreement has been
reached on how such a connection should be made. Therefore, the study
of ways to link these two areas of study should continue. Another proof
is the book "Difficult Chapters in the Relationship between Psychology
and Epistemology", published in 1989, edited by Hess. As the title
suggests, linking these two areas, while necessary, is not an easy
task.Leading study is an attempt to clarify the communication between
epistemology (as one of the branches of philosophy) with contemporary
psychology.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ضمن بحث در زمينه امکان و ضرورت تبادل ارتباطات و خدمات بين اين دو رشته مطالعاتي، به طور خاص چهار مسير ارتباطي شناسايي و به شکل مبسوط تر مورد بررسي قرار گرفته اند که عبارت اند از: تبيين و نقد پيش فرض هاي نظريه هاي روان شناسي، تبيين و نقد روش شناسي پژوهش ، تبيين و نقد هنجارها و ابزارهاي مورد استفاده در روان شناسي و درنهايت نقد و بررسي دستور زبان رايج در روان شناسي.
با توجه به تعريف فلسفه که شناخت حقايق هستي به نحو کلي است و به تعبير ديگر پرداختن به احکام کلي وجود و يا بحث در هستي و نيستي است ، ميتوان گفت معرفت شناسي مقدمه مباحث فلسفي است ؛ زيرا مقصود و هدف فيلسوف رسيدن به واقع است و تا توان عقل در رسيدن به واقع محرز نگردد، رسيدن به واقع به طور يقيني صورت نميپذيرد و مورد ترديد قرار ميگيرد (معلمي، ١٣٨٦، ص ٢٨)؛ از اين روست که از نظر شهيد مطهري منطق و معرفت شناسي بيشتر ابزار فلسفه به شمار ميروند تا يکي از شاخه هاي آن .
کتاب ابعاد معرفت شناختي روان شناسي تکاملي Epistemological Dimensions of) Evolutionary Psychology) که توسط جمعي از نويسندگان و به ويراستاري برير (Thiemo Breyer) (٢٠١٥) تهيه و تنظيم شده است ، تلاش ميکند چارچوب تازه اي به روان شناسي تکاملي ببخشد و سوء برداشت هاي رايج در اين حوزه را اصلاح کرده ، روابط بين مکاتب مختلف فکري را بهبود ببخشد.