چکیده:
در این تحقیق بهمنظور برآورد تابع تقاضای خدمات اینترنت در بخش خانگی مناطق شهری ایران از فرم تبعی سیستم معادلات تقاضای تقریبا ایدهآل استفاده شده است. این مدل با استفاده از دادههای تلفیقی و روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط و بهکارگیری اطلاعات 131744 خانوار شهری در کشور و همچنین، گروهبندی کالاهای موردمصرف خانوار به پانزده گروه کالایی مرتبط با اینترنت طی سالهای 1387 تا 1393 تخمین زده شده است. همچنین، بهمنظور افزایش دقت برآوردها از شاخصهای قیمتی کالاها و گروه کالاهای مختلف در مناطق مختلف کشور (استانی) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اینترنت در ایران کالایی لوکس (کشش درآمدی 94/ 1) و پرکشش (با کشش قیمتی 5/1-) است. علاوهبراین، نتایج نشان میدهد که اینترنت با «آموزش و تحصیلات» و «تلفن» مکمل و با «تفریحات»، «روزنامه»، و «سایر ارتباطات» رابطۀ جانشینی دارد.
We apply Almost Ideal Demand System (AIDS) to estimate internet demand by Iranian urban households. using the Seemingly Unrelated Regressions (SUR) method and pooled data of more than 130 thousands of Iranian urban households for the period 2008-2014. In order to increase robustness in estimation, we use provincial price indices and divide goods into 15 groups. The results show that the internet in Iran is a luxury (income elasticity of demand equals to 1.94) and an elastic (price elasticity of demand equals -1.5) service. Moreover, the results show that the internet is substitute with recreation, newspapers and other communication devices and is complement with telephone and education.
خلاصه ماشینی:
ایـن مدل با استفاده از داده های تلفیقی و روش رگرسیون های به ظاهر نامرتبط و بـه کـارگیری اطلاعات ١٣١٧٤٤ خانوار شهری در کشور و هم چنین ، گروه بندی کالاهای موردمصرف خانوار به پانزده گروه کالایی مرتبط با اینترنت طی سال های ١٣٨٧ تا ١٣٩٣ تخمـین زده شده است .
در این پژوهش با استفاده از الگوی تقاضای تقریباً ایده آل ، به علت آزمـون پـذیربودن آن درمقابل خصوصیات نظری تابع تقاضا (هم گنـی و تقـارن نسـبت بـه متغیرهـای قیمتـی ) و سادگی دست یابی به کشش های قیمتی و مخـارج (درآمـدی )، تـلاش مـی شـود کـه بـرای اولین بار تابعی از تقاضای اینترنت در سطح ملی (خانوارهای شهری ) برآورد شود و الگویی از تقاضای اینترنت در کشور ارائه شود و قسمتی از نقصان کمبود پـژوهش در ایـن زمینـه جبران گردد.
در سیستم معادلات تقاضای تقریباً ایده آل رجحان های افراد از یک فرم تبعی مشخص پیروی نمی کند، بلکه ترجیح های مصرف کننده در قالب توابع لگاریتمی تعمیم یافته و مستقل از قیمت به نام پیگ لاگ (price-independent generalized logarithmic function) تعیین می شوند؛ بنابراین ، سیستم معادلات استخراجی از این توابع در فرم کلی خـود و باتوجـه بـه شاخص قیمت واقعی ، یک مدل غیرخطی (nonlinear almost ideal demand system) است ، اما ازآن جاکه برای برآورد آن به مشاهدات زیادی احتیاج اسـت خطـی کـردن ایـن مـدل و برآورد آن به صورت خطی راحت تر است .