چکیده:
در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس نمونه پژوهش انتخاب شد. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبهبندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. برای رتبهبندی چالشها از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نبود قوانین شفاف در خصوصیسازی با میانگین رتبهای 82/25، مؤثرترین و عدم استقبال تماشاگران از مسابقات فوتبال با میانگین رتبهای 02/14، کم اثرترین چالش اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد میگردد با توجه به اولویتهای ارائهشده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامهریزیهای استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاههای فوتبال را شاهد باشیم.
Among sports, soccer is the most popular, spectacular and exciting sport in the world and our country is no exception. Therefore, the aim of this study was to analyze the economic challenges of soccer clubs in Mazandaran. The present study was descriptive-analytic and was applied in terms of objective. The statistical population included university elites, managers, coaches, referees and athletes, economic managers and experts in Mazandaran province and the sample was selected using purposive and convenience sampling methods. In the first stage of the study, economic challenges were identified by interviewing 25 subjects from the statistical population. In the second and third stages, the challenges identified by the Delphi group (25 subjects) were examined; in these two stages, those factors that had at least 60% positive responses remained for the next step. In the final stage, the identified challenges identified in the three stages were ranked using the 5-point Likert questionnaire. Data were analyzed using SPSS and EXCEL software and Dimatel model. The results showed that the lack of transparent rules for privatization was the most effective economic challenge and the lack of spectators’ disapproval of football matches was the least effective economic challenge of Mazandaran football clubs. It is suggested that Iran sport managers and Mazandaran province should make strategic plans in view of the priorities presented in this study and similar studies so that they can ultimately observe the economic growth and development of the football clubs.