چکیده:
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی سرفصل دروس دورۀ دکتری مدیریت ورزشی ایران (براساس آخرین بازنگری سال1393) در کنار دانشگاه های منتخب (امریکا،کانادا)، به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن بود. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی و مبتنی بر روش دلفی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. جامعۀ آماری شامل 41 نفر از اساتید مدیریت ورزشی ایران با مرتبۀ استاد تمامی و یا دانشیاری با بیش از20 سال سابقۀ کاری بود. ابزار پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیازکتابخانه ای، و غالباً مبتنی بر وب بوده است. سرفصل های دانشگاه های منتخب از سایت انجمن مدیریت ورزشی امریکای شمالی استخراج گردید که در امریکا دانشگاه های تروی، لوییزیانا، اورگان، میشیگان، اوهایو، مینسوتا، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، ایندیانا، کانزاس، ایلینویز، فلوریدا و درکانادا دانشگاه های برووک، اوتاوا، واترلوو، وسترن، آلبرتا و رجینا را در بر گرفت. در ایران نیز سرفصل ها مصوب وزارت علوم و در همه دانشگاه ها یکسان می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه های ایران مؤلفه های برنامۀ درسی از جامعیت، عمق و درون زایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه پژوهشی و کاربردی دارند. برای افزایش سطح کاربردی سرفصل ها با توجه به نیازها و شرایط روزجامعه، بازنگری مداوم و مستمر سرفصل ها توصیه می گردد.
The purpose of this study was to study the course of Ph.D. Iran Sport Management (in accordance with the latest review of 1393) along with selected countries (America, Canada) to learn the content of the course syllabus in order to achieve fit, consistency and achievement. The methodology of the research was based on the nature of the subject, qualitative and Delphi method, and the method of analyzing the data from the SPSS software. The statistical population includes 41 people who have had a full-time or associate professorship in Iran's sports management with over 20 years of work experience. The headlines of the three countries of Iran, the United States and Canada have been reviewed. In terms of the importance and progress of the universities in the countries under study, the United States of America hosted Ph.D. Sports Management Courses from the North American Sports Management Association, including Troy, Louisiana, Oregon, Michigan, Ohio, Minnesota, New Mexico, North Carolina, Indiana, Kansas, Illinois, Florida and Canada. The universities included Brooklyn, Ottawa, Waterloo, Western, Alberta, Virginia. The research tool has been used to collect the information required by the library, and has been based on it. The results of this study indicate that in the universities of the United States and Canada, compared to the University of Iran, the components of the curriculum are more comprehensive, more in depth, and more scientific and applied. In order to increase the level of application of the headings according to the needs and conditions of the community, a continuous review of the subcontractors is recommended.
خلاصه ماشینی:
Iran Sport Management (in accordance with the latest review of 1393) along with selected countries (America, Canada) to learn the content of the course syllabus in order to achieve fit, consistency and achievement.
, Sport Management, Selected Universities مقدمه با توجه به تحولات عظيمي که در عرصه هاي علمي آموزشي در حـال وقـوع اسـت ، وظيفـه و مسـئوليت بزرگ آموزش است ، که با درک عميق از جهاني شدن آموزش در دهکـدة جهـاني و بـا کسـب آگـاهي از دانش متحول کنوني و نياز هاي جامعه ، به طور اثر بخش و با واقع نگري، با ارائۀ برنامـه هـاي درسـي در پايه هاي مختلف به جامعه کمک نمايد (مهدي زاده و شفيعي ، ١٣٨٨: ٤٧ ).
وسعت و عمق موضوعات تخصصي در سرفصل دروس دوره دکتري مديريت ورزشي در ايران داراي ضعف اساسي است ، از روش هاي فعال تدريس که جنبه دو سويه و تعاملي دارد، استفاده گردد.
The role of the syllabus and contents of physical education courses in the graduates' entrepreneurship, Sport Management Quarterly, 1, 203-223.
Qualitative Assessment of Physical Education Education of Payame Noor University, Journal of Sport Management Studies, 33, 163-177.
Graduation Graduate Curriculum Evaluation of Physical Education, Sport Management Quarterly, 31, 49-70.
Shakurzadeh, Reza (Winter 2014), Qualitative study of curriculum for graduate students in educational planning group.