چکیده:
نیروی انسانی و مدیریت آن از مولفههای غیر فیزیکی موثر بر توان رزمی نیروهای مسلح بهشمار میرود. بر این اساس،اینتحقیق بهشناسایی و اولویتبندی اقدامات مدیریت منابع انسانی موثر بر هویتیابی سازمانی جهت افزایش توان رزمی نیروهای مسلح میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع استفاده، کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، شامل کارکنان یکی از واحدهای صنعتی دفاعی در شهر تهران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 350 نفر از آنان انتخاب گردیدند. پس از طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار، برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که خطمشیهای هویتساز، سبکهای اخلاقی رهبری، ابزارها و مهارتهای هویتساز و سیاستهای هویتساز از اقدامات مدیریت منابع انسانی موثر بر هویتیابی سازمانی هستند. همچنین، یافتهها نشان داد که هویتیابی سازمانی بر عوامل غیر فیزیکی توان رزمی تاثیر دارد. بر این اساس، مدیران و فرماندهان باید از طریق مشارکت کارکنان، توانمندسازی، توسعة گروههای کاری، سبکهای اخلاقی رهبری، ارتباطات رضایتبخش موجب هویتیابی سازمانی شده و توان غیرفیزیکی رزمی نیروهای مسلح را افزایش دهند.
Manpower and its management are among the non-physical factors that affect the combat power of the armed forces. Accordingly, this research was an attempt to identify and prioritize human resources management practices which affect organizational identification to increase the combat power of the armed forces. This research is descriptive-survey in terms of purpose, and is applied research in terms of its type of use. From among employees working in an industrial defense unit in Tehran, a sample of 350 were chosen through simple random sampling. After designing and determining the validity and reliability of the tool, a structural equation model was used to analyze the data. The findings revealed that identity making policies, ethical leadership styles, identity making tools and skills, and identity making policies are among human resource management practices that affect organizational identification. In addition, the findings showed that organizational identification affects the non-physical factors of combat power. Hence, managers and commanders must create organizational identification through employee engagement, empowerment, development of working groups, leadership ethical styles, and satisfactory communications, and through these practices they can increase the non-physical combat power of the armed forces.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، مديران و فرماندهان بايد از طريـق مشـارکت کارکنان ، توانمندسازي، توسعۀ گروه هاي کاري، سبک هـاي اخلاقـي رهبـري، ارتباطـات رضـايت بخـش موجـب هويت يابي سازماني شده و توان غيرفيزيکي رزمي نيروهاي مسلح را افزايش دهند.
از جمله عوامل اثرگذار بر هويت يابي سازماني خط ومشي هاي ارتقاي عزت نفس کارکنان است و اقدامات مديريت منابع انساني بايد اين خط ومشيها را تقويت کند.
از ديگر مولفه هاي اقدامات مديريت منابع انساني موثر بر هويت يابي سازماني شامل موارد زير است : سبک رهبري اخلاقي: خواص رهبران اخلاقي مثل يگانگي ، قابل اطمينان و در ميان ديگران بودن ، باعث افزايش احساس هويت افراد با سازمان ميشود.
جدول ١: اقدامات مديريت منابع انساني مولفه ها شاخص ها محققان فرصت هاي رشد براي کارکنان فولر(٢٠٠٦) خط و مشيهاي ايجاد انعطاف پذيري در کار فولر(٢٠٠٦) ارتقاي عزت نفس توانمندسازي کارکنان هي و آندرو(٢٠١٣) سازماني کارکنان مشارکت کارکنان بارتلز(٢٠٠٠٨) پرداخت بر اساس عملکرد فولر(٢٠٠٦) توسعه گروه هاي کاري پورتر(٢٠١١) مهارت ها و توسعۀ مهارت ها و ارتباط بين شخصي جونز(٢٠١٠) ابزارهاي هويت بخشي جامعه پذيري کارکنان نوابي(١٣٩٠) احساس هويت يابي سازماني سرپرستان و مديران وان ديک (٢٠٠٧) سبک رهبري تحول گرا لي ، ژو و يانگ (٢٠١٠) سبک هاي اخلاقي سبک رهبري اصيل بومز (٢٠١٢) رهبري سبک رهبري خدمتگزار هي و آندرو (٢٠١٣) 1.
در شکل زير الگوي مفهومي تحقيق بيان شده است و هويت يابي سازماني به عنوان متغير ميانجي از طريق اقدامات مديريت منابع انساني بر توان رزمي تاثير دارد.
بنابراين هدف اين مقاله ، شناسايي و اولويت بندي اقدامات مديريت منابع انساني موثر بر هويت يابي سازماني جهت افزايش توان رزمي نيروهاي مسلح است .
با توجه به تاييد فرضيه چهارم ، ابزارها و مهارت هاي هويت بخشي مديريت منابع انساني از طريق ارتقاي هويت يابي سازماني بر افزايش توان رزمي تاثير دارد.