چکیده:
خواجه عبدالله انصاری خالق آثار برجستهای است که سبک جدیدی از نثر را رقم زده است، اما آثار خواجه همگی بر یک شیوه نیست و تفاوت زبان عبارت و اشارت را میتوان در دو دسته از آثار وی مشاهده کرد. برخی از آثار خواجه مانند «صدمیدان» با هدف تعلیم مبانی عرفانی نوشته شده و برخی دیگر از جمله «الهینامه» از نوع ادب غنایی است. مقالۀ حاضر کوشیده است با مقایسۀ ویژگیهای بدیعی و بیانی دو اثر برجسته از این نویسندۀ صاحب سبک، الهینامه و صدمیدان، به روش کتابخانهای با هدف نشان دادن تفاوت ویژگیهای بلاغی در زبان عبارت و اشارت خواجه، به مقایسۀ تطبیقی سبک بلاغی این دو دسته از آثار وی بپردازد. نتایج این پژوهش نشاندهنده کاربرد بیشتر اغلب آرایههای لفظی و معنوی در الهینامه است مگر آرایۀ تضمین که خواجه برای اثبات سخنان خود در صدمیدان از آن بیشتر بهره برده است. همچنین تحلیل بسامدی آرایههای این دو اثر ثابت میکند که این عارف سخنشناس بر لفظ و معنا بسیار تسلط داشته و با رعایت تناسب و ارتباط بین آنها به دو شیوه (زبان عبارت و اشارت) در زبان عرفانی رسیده است.
Khajeh Abdullah Ansari is the creator of outstanding works that have formed a new style of prose, but the works of Khajeh are not all in the same style and The difference between "zaban_e Ebarat" (allusion language) and "zaban_e Esharat" (expression language) can be seen in the two categories of his works. Some of Khajeh's works, such as "Sad Maidan" were written with the aim of teaching mystical principles, and others such as "Elahi Namah" are of the type of lyric literature. This article has tried to make a comparative comparison of the Rhetorical style of these two groups of his works by comparing the Rhetorical features of these two outstanding works of this author in a library method with the aim of showing the difference of Rhetorical features in the between expression language and allusion language. The results of this research show that most of the Rhetorical techniques are used more in " Elahi Namah", other than" Tazmin" that Khajeh has used more to prove his Sayings in " Sad Maidan ". Also, the frequency analysis of the Rhetorical features of these two works proves that This eloquent mystic dominates the form and meaning and has reached two Style in mystical language by observing the proportion and connection between them.