چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر درک رابطه خودشفقتورزی و خطر اعتیاد به تمرین در دانشجویان بود. روش: طرح پژوهش حاضر مقطعی و جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در این پژوهش 250 دانشجوی تمرین کننده در مراکز تندرستی دانشگاه بر اساسمقیاساعتیاد به تمرین ارزیابی شدند و 40 نفر آنها در گروههای در معرض خطر بالا (کسب نمرة بالای ۲4 در مقیاس) و پایین اعتیاد به تمرین قرار گرفتند (هرگروه تعداد= 20 نفر)، آنها سپس مقیاسهای خودشفقتورزی و اختلالات خوردن را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مانوا انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که شیوع اعتیاد به تمرین در دانشجویان 8 درصد است و خودشفقتورزی با اعتیاد به تمرین ارتباط منفی دارد، نتایج همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان مستعد اعتیاد به تمرین در برخورد با ناملایمات و استرسهای روزمره بیشتر از خودانتقاد میکنند و تمایل به انزوا طلبی و بزرگنمایی دارند. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که ضعف در شفقتورزی به خود از عوامل مهم خطرساز بروز پدیده اعتیاد به تمرین در دانشجویان است. این امر نشانگر این است که اگر مداخلاتی جهت بالا بردن خودشفقتورزی صورت پذیرد، خطر بروز پدیده اعتیاد به تمرین در این گروه کاهش مییابد.
Purpose: The aim of this study was to assess the relationship between self-compassion and the risk of exercise addiction (EA) in Collegestudents. Methods: In this cross-sectional study, the statistical population was all students from University of Tehran. In this study, 250 students who exercised in the university fitness centers were evaluated based on the Exercise Addiction Scale.Forty of themwere assigned to either an high risk (scoring ≥ 24 on the scale) or a low risk(scoring 23-13 on the scale) EA group session (Each group, n=20). They then completed Self-Compassion and Eating Disorders Scales. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and MANOVA. Results: The results indicated that prevalence of exercise addiction in college students is 8% and self-compassion is negatively related to exercise addiction.The results also revealed that, compared with students Less exposed to EA the students exposed to EA are more self-critical and tend to be isolated and catastrophic in the face of adversity and stressful situations.Conclusion: This study suggests EA risk has an inverse relationship to self-compassion in college students. Raising self-compassion may be a useful addition to EA problem prevention and treatment interventions.