چکیده:
مقدمه: فعالیت در فضای مجازی رو به افزایش است و تأثیر قابلملاحظهای بر عملکرد خانوادگی دارد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر حضور و فعالیت در فضاهای مجازی بر انجام نقشهای خانوادگی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده کلیه معلمان متأهل منطقه دو شهر تهران در سال 1397 بود. 343 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل عملکرد خانوادگی اپشتین، بالدوین و بیشاب (1983) و پرسشنامه محقق ساخته حضور و فعالیت در فضای مجازی بوده است. سپس، دادهها توسط نرمافزار SPSS.v21 و آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد حضور و فعالیت در فضای مجازی بر مهارت حل مسئله، نقشهای خانوادگی، درگیری اثربخش، کنترل رفتاری، کارکرد کلی و نمره کلی عملکرد خانوادگی والدین تأثیر منفی دارد. اما حضور و فعالیت در فضای مجازی بر روابط خانوادگی و پاسخگویی اثربخش والدین تأثیر معناداری نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد حضور و فعالیت والدین در فضای مجازی نقش مهمی بر عملکرد خانوادگی آنها دارد. مضامین نظری و کاربردی نتایج ارائه شده در پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفته است.
Introduction: Activity in virtual spaces is on the rise and have substantial impact on family performance. This study aimed to study and reviewing of the impact of presence and activity in virtual spaces on conducting family roles. Method: This study was a correlational – descriptive design. The study population was consisted of all married teachers of Tehran city (district 2) in 2018. 343 married teachers were selected by cluster sampling methods in this research. Instruments for gathering data were the family functioning questionnaire (Epstein, Baldwin & Bishop, 1983) and researcher-made questionnaire for presence and activity in virtual spaces. Data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as regression analysis. Results: The results of analysis showed that presence and activity in virtual spaces has negative impact on parent’s problem solving, roles, affective involvement, behavior control, general functioning and total score of family functioning scale. But, presence and activity in virtual spaces has not impact on dimension of communication and affective responsiveness. Conclusion: With regards to findings, it seems that parent’s presence and activity in vitrul spaces has important role on their family functioning. Applying the findings was discussed theoretical and practical.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج تجزيه و تحليل يافته هاي پژوهش نشان داد حضور و فعاليت در فضاي مجازي بر مهارت حل مسئله ، نقش هاي خانوادگي، درگيري اثربخش ، کنترل رفتاري، کارکرد کلي و نمره کلي عملکرد خانوادگي والدين تأثير منفي دارد.
بررسي تأثير حضور و فعاليت در فضاي مجازي بر انجام عملکرد خانوادگي: مطالعه اي در بين معلمان متأهل منطقه دو شهر تهران ، خانواده و بهداشت ، ١٣٩٩؛ ١٠(٣): ١١٩-١٠٠ ١ - کارشناسي ارشد مطالعات زنان ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران ، تهران ، اير٠ا٨٥١-٩٩٩٦-٠٠٠١-٠٠٠٠/orcid.
Mean and standard of married teachers in research variables (به تصویر صفحه رجوع شود) در اين بخش با استفاده از آزمون هاي تحليل رگرسيون دو متغيري، ميزان تأثير فعاليت و حضور در فضاي مجازي (متغيرهاي پيش بين ) بر عملکرد خانواده (متغير ملاک) در بين والدين آزمون ميشود، لذا آزمون فرضيۀ کلي به صورت زير خواهد بود.
Bivariate regression test to investigate the effect of predictive variables on (به تصویر صفحه رجوع شود) جهـت بررسـي تـأثير حضـور و فعاليـت در فضـاي مجـازي بـر روابـط خـانوادگي والـدين از آزمـون تحليـل رگرسـيون 7 معنـاداري محاسـبه شـده بـراي مقـدار F بـالاتر از مقـدار آلفـا بـه دسـت آمـده اسـت کـه بيـانگر آن اسـت حضـور و فعاليت در فضاي مجازي بر روابط خانوادگي والدين شرکت کننده در پژوهش حاضر تأثير معناداري ندارد.
Bivariate regression test to investigate the effect of predictive variables on family communication (به تصویر صفحه رجوع شود) جهت بررسي تأثير حضور و فعاليـت در فضـاي مجـازي بـر نقـش هـاي خـانوادگي والـدين ، بـا توجـه بـه بـرآورده شـدن پيش فرض هاي آزمـون پـارامتري از آزمـون رگرسـيون دو متغيـري اسـتفاده شـد (جـدول ٥).