چکیده:
مقدمه: مشکلات یادگیری شامل وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرایند روانشناختی پایه که در روند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد، است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله حافظه فعال بر عملکرد حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان پیشدبستانی در معرض خطر مشکلات یادگیری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکانی است که در مراکز پیشدبستانی و مهدکودکهای شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ مشغول به تحصیل بودند که از این میان ۲۰ نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، سپس به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۰ نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال را طی ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقهای به مدت سه ماه (۱۲ هفته) دریافت کردند. همچنین به منظور سنجش عملکرد حافظه فعال از خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوشآزمای تهران-استنفورد-بینه و نرمافزار انبک استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل تی مستقل و در نسخه ۲۲ نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن آزمودنیها به ترتیب ۶/۲ سال و ۰/۴۵ است. یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال موجب بهبود عملکرد حافظه فعال دیداری-فضایی کودکان گردید (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیهای کامپیوتری میتوانند بر عملکرد حافظه فعال اثر بگذارند، به ویژه اگر محتوای بازیها به گونهای انتخاب شود که با حوزهای که کودک در آن ضعف دارد، متناسب باشد.
Introduction: Specific learning difficulties are the existence of disorder in one or more of the basic psychological processes which play a role in the process of understanding and using spoken or written language.
Aim: The current study aimed to investigate the effect of working memory intervention on visual-spatial working memory performance among the preschool children at risk of learning disabilities.
Method: This study was a quasi-experimental study including pretest and posttest design with a control group. The statistical population comprised all children who were studying in preschool centers and kindergartens (2016-2017) in Tehran (District 14). A sample of 20 preschool students who were selected through purposive sampling participated in this study. They were randomly divided into two experimental and control groups (10 participants in each group). The experimental group participated in working memory program to 60-minute 12 sessions during the three months. In order to measure the performance of working memory, the working memory subset of IQ scale, Tehran-Stanford-Binet test and N-Back test were used. The data were analyzed by SPSS-22 and t-Test.
Results: The mean and standard deviation of the subjects age are 6.2 and 0.45, respectively. The results showed that the working memory intervention caused the improvement on visual-spatial working memory performance of children (P.
Conclusion: Considering the findings of the present study, it seems that visual-spatial working memory intervention can improve the working memory of preschool children and it can be used to enhance the visual-spatial working memory function of children and prevent the learning problems.