چکیده:
هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی مؤلفههای سرمایهی جنسی بر مبنای آموزههای اسلامی (آیات و روایات اسلامی) و تبیین اشارات آن جهت هدایت تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران است؛ رسیدن به این منظور با مقایسهی تطبیقی بین مؤلفههای سرمایهی جنسی در غرب و اسلام انجام شد؛ سپس نقد و انتقاداتی با تکیهبر قران و روایات اسلامی به این نظریهی غربی مطرح گردید و درنهایت اشارات و ارائهی راهکارهایی جهت هدایت این سرمایه بهمنظور تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران ارائه شد. پژوهش حاضر که به شیوهی توصیفی- تحلیلی به رشتهی تحریر درآمده است از حیث ماهیت در زمرهی پژوهشهای نظری و ازلحاظ هدف از پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که نظریه سرمایهی جنسی مفهومی کاملاً ابزاری و تولیدی در جهان غرب است. اگرچه این نظریه راهکارهای ورود زنان به عرصهی رقابت، تجارت و لذتجویی را نشان داده است در عوض موانع و چالشهایی عدیدهای برای زنان به وجود آورد که بر مبنای آموزههای اسلامی میتوان برخی از مهمترین انتقادات آن را در ترویج مفاسد اجتماعی - اخلاقی، بحرانهای خانوادگی و ازخودبیگانگی و...موردنقد و بررسی قرار دارد. همچنین این پژوهش راهکارها و تدابیر هدایت سرمایهی جنسی به سمت تربیت جنسی مطلوب را بیان کرده است و آن را در منع زنان از حرکات و بازی با زبان بدن، مدیریت ارتباطات، پوشش مناسب و...نشان داد. بر همین اساس همگی یافتهها دال بر اهمیت و تمرکز این سرمایه در نظام خانواده و پرورش آن در راستای تعدیل روابط جنسی و تحکیم بنیان خانواده است.
الغرض من هذه الدراسه هو النقد و دراسه مکونات راس المال الجنسی علی اساس التعالیم الاسلامیه )الایات
والاحادیث الاسلامیه( و تبیین اشاراتها لهدایه التربیه الجنسیه المطلوبه للنساء والفتیات ؛ وقد تم الوصول الی هذا الهدف من
خلال المقارنه التطبیقیه بین مکونات راس المال الجنسی فی الغرب والاسلام. ثم اطرحت انتقادات مستنده الی القران
والاحادیث الاسلامیه علی هذه النظریه الغربیه ، و فی النهایه تم تقدیم الاشارات و ارايه طرق عملیه لتوجیه هذا راس المال
لاجل توفیر التربیه الجنسیه المطلوبه للنساء والفتیات. تعتبر الدراسه الحالیه ، التی تمت کتابتها بطریقه توصیفیه_تحلیلیه ،
بمثابه بحث نظری من حیث الماهیه والبحث الاساسی من حیث الهدف. تشیر نتايج البحث الی ان نظریه راس المال الجنسی
هی مفهوم الی ومنتج بحت فی العالم الغربی. مع ان هذه النظریه قد اوضحت طرق دخول النساء الی مجال المنافسه والتجاره
والالتذاذ ، الا انها تخلق العدید من الموانع والتحدیات للمراه ، التی یمکن ان تکون وفقا للتعالیم الاسلامیه من اهم انتقاداتها
فی ترویج المفاسد الاجتماعیه_الاخلاقیه ، و الازمات الاسریه والاغتراب عن النفس و... . ایضا ، اوضحت هذه الدراسه ،
الاستراتیجیات والتدابیر لتوجیه راس المال الجنسی نحو التربیه الجنسیه المطلوبه واظهرت ذلک فی منع النساء من الحرکات
واللعب بلغه الجسد ، و اداره العلاقات ، والملابس المناسبه و... . علی هذا الاساس ، فان جمیع النتايج تدل علی الاهمیه
وترکیز هذا راس المال فی نظام الاسره وتنشيته فی طریق تعدیل العلاقات الجنسیه وتقویه اسس الاسره.
The purpose of the present study is to review the components of erotic capital based on Islamic education and explain some strategies to direct this capital towards desirable sexual education in women. For this purpose, Syden made a comparative comparison between the components of sexual capital in the West and Islam. Then, suggestions and solutions were provided to guide this capital in order to provide desirable sexual education for women and girls. The present study, which has been written in a descriptive-analytical manner, is considered as a theoretical research in terms of nature and fundamental research in terms of purpose..The findings indicated that erotic capital theory is a fully instrumental concept of production and production in the Western world This theory, although it has shown the way women enter the competition, trade and pleasure fields, poses a number of obstacles and challenges for women that, based on Islamic teachings, can be the most critical criticism of promoting social corruption, family crises, and Alienation is being criticized. This research has also outlined strategies and measures to guide erotic capital toward desirable sexual education and has demonstrated it in preventing women from exercising and playing with body language, communication management, proper coverage, and so on. Accordingly, the purpose of the present study is in the field of applied research, which has been carried out with qualitative and descriptive approach including documentary and critical analysis, and all findings indicate the importance and concentration of this capital in the family system and nurture. It is aimed at moderating sex and strengthening the family.
خلاصه ماشینی:
از سويي ديگر برخي از آيات قراني در مـورد بـه کـارگيري سـرمايه ي جنسـي وجـود دارد کـه موجب به وجود آمدن ديدگاه متفاوت و رويکرد متعـارض بـا ديـدگاه محـدوديت سـرمايه ي هـاي جنسي در زنان شده است و اين نشان مي دهد اسلام ديني است که بر همه ي سـرمايه هـاي وجـودي انسان صحه گذاشته است و محکوم و معدوم کننده ي هيچ کدام يک از سرمايه هاي وجودي انساني نيست ولي سعادت انسان را در ضابطه منـد بـودن و حرکـت برمـدار خـاص و اسـتفاده ي صـحيح از نعمت هاي الهي در نظر گرفته است .
«حسن الوجه مال ، وحسن الشعر مال ، وحسن اللسان مال ، والمال مال » به کرات توصيه کرده است که زنان بايد طبق مبادي آداب و حفظ حدود شـرعي عمـل نماينـد و از خودنمايي زينت ها، زيورها و جذابيت هـاي جنسـي خـود در اجتمـاع خـودداري نماينـد١ و کـانون تمرکز و استفاده از آن را به محارم محدود و مقيد نمايند٢ قران جلـوه گـري جـذابيت هـاي جنسـي زنان را مورد نکوهش و مذمت قرار داده است ؛ روايات متعددي ديگري نيز مبين اين مطلـب اسـت چنانچه پيامبر در اين زمينه فرموده اند: «مثل زني که با زينت و دامن کشان از خانه برون مي رود، مثل ظلمت روز قيامت است که نوري نـدارد»(صـالحي، ١٣٨٥، ص ٣٣٤) چهـارمين مؤلفـه ي سـرمايه ي جنسي در غرب سرزندگي است که به صورت اجمالي موردبحث قرار گرفت ؛ سرزندگي در اسلام از عناصر حيات فکري محسوب مي شود کـه منجـر بـه عمـل آگاهانـه ، کوشـش و سـعي در انسـان مي شود و انسان را مسئول سرنوشت خويش و متکي به اراده ي خود مي گرداند اسـلام بـر ايـن بـاور است که سعادت انسان درگرو داشتن جهد و سرزندگي او است و براي انسان هيچ چيز جز با سـعي و عمل حاصل نمي گردد (و اينکه براي انسان جز حاصل تلاش او نيسـت )٣ اسـلام بـه سـرزندگي و جوشش دروني هر فرد تأکيد کرده است و سرزندگي هر فرد را منوط به حرکت ، عمل و توانمندي او لحاظ کرده است و سکون ، عدم جهد و ضعف را به مثابه ي مرگ موجـود يـا حرکـت بـه سـمت مرگ تعبير کرده است (مطهري ، ١٣٨٩، ج ٢٥، ١٣٨٩).