چکیده:
تحولات عظیم عصراطلاعات، نوع جدیدی از فضا تحت عنوان فضای مجازی را وارد عرصه شهرسازی نموده. نظر به ضرورت هماهنگی با این حرکت جهانی و اهمیت معنای مکان به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای کیفی محیط، تحقیقات در زمینه بررسی و شناخت اثرات فضای مجازی بر نحوه ادراک، دلبستگی و تعلق مردم به مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. از آنجاییکه معنا یافتن هر مکان به گونه ای جدایی ناپذیر در ادراک انسانی از آن فضا تنیده شده، برای ارتقاء کیفیت مطلوب فضاهای شهری، بررسی عوامل تاثیرگذار بر ادارک فردی قابل توجه می-باشد. پژوهش اعتقاد دارد افراد بر اساس میزان استفاده از فضای مجازی با اثرات مختلفی در ارتباط با درک مکان و ابعاد مختلف آن با حضور در فضای واقعی مواجه اند. هدف پژوهش، ارزیابی تاثیر میزان استفاده افراد از فضای مجازی بر ادراک معنای مکان آنها در فضای واقعی است. بدین منظور دو فضای شهری سنتی و مدرن اصفهان با جامعه آماری مراجعین مورد مطالعه قرار گرفته اند. تحقیق از لحاظ ماهیت، کاربردی و هدف، توصیفی تحلیلی میباشد. روش پژوهش همبستگی و آزمونهای کولموگراف اسمیرنف، رگرسیون و همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه، شدت و جهت رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شده. بر این اساس مولفه های چهارگانه ادراک تدوین و در نمونه های مطالعاتی مورد آزمون قرار گرفته اند.نتایج نشان میدهد، ادراک معنای مکان افراد از فضای واقعی متاثر میزان استفاده آنها از فضای مجازی بوده که در این رابطه، مولفه کالبدی ادراک بیشترین و مولفه فردی ادراک کمترین میزان همبستگی با آن را داراست.
The evolution of information has brought a type of space as cyberspace into the urban landscape. Considering the necessity of coordinating with this global movement and the importance of the meaning of the place as one of the most important qualitative variables in the environment, research in the field of studying and recognizing the effects of cyberspace on people's perception, attachment and belonging to place and space is of particular importance. Meaning of finding any place is inseparably integrated with human perception of that space, for improving quality of urban spaces, is important to examine the factors that are important in individual perceptions. Study believes that individuals based on amount of cyberspace use are faced with different effects of understanding place and its different dimensions with presence in real space. Purpose of study is to evaluate effect of the amount of people using cyberspace on perception of meaning of their location in real space. Two traditional and modern urban spaces of Isfahan have been selected and studied by the statistical population of the visitors. Research is essentially functional and descriptive-analytic in terms of purpose. Method is correlation and statistical tests used to determine the relationship, intensity and direction of relationship between independent and dependent variables. Fourth components of perception tested in study. Perception of the place meaning of people from the real environment affected by their use of cyberspace that the physical component of perception is the highest and the individual component of perception has the least correlation with it.