چکیده:
اخلاق و رفتارحرفهای برای حرفۀ حسابداری بسیار مهم است. بدون جلب اعتماد استفادهکنندگان، ارائۀ خدمات حسابداری بیهوده است. در مجموع، چنانچه در هر حرفه به اخلاق حرفهای توجه شود، آن حرفه پیشرفت خواهد کرد، وگرنه بهزودی نابود میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی معیارهای مؤثر بر اخلاق حرفهای حسابدار صورت گرفته است. به این منظور، با رویکرد پژوهش کیفی و ابزار فراترکیب که شامل گامهای هفتگانه است به ارزیابی و تحلیل نظاممند 79 مورد از یافتههای پژوهشهای پیشین پرداخته شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا، ضریب اثر معیارهای شناساییشده، تعیین شد. در نهایت، معیارهایی که بیشترین تأثیر را بر اخلاق حرفهای حسابدار دارند، معلوم شدند. معیارهای شناساییشده در این پژوهش، کاربردی هستند و اهمیت اخلاق حرفه ای حسابدار را نشان میدهند. نتایج حاصل از این پژوهش به کاهش شکاف میان نظریات موجود در زمینۀ اخلاق حرفهای در حسابداری و رعایت آیین رفتار حرفهای در عمل، کمک شایانی میکند.
Ethics and professional behavior are very important for accounting. Without the acceptance and trust of users, the provision of services by accountants is futile. In general, if there is a professional ethic in a profession, that profession will thrive, otherwise, we must wait for its destruction. Therefore, the present study has been conducted with the aim of identifying and examining the criteria affecting the professional ethics of accountants. For this purpose, with the qualitative research approach and meta-hybrid tools that include weekly steps, 79 of the findings of previous researches have been systematically evaluated and analyzed. Using the Shannon entropy method, the effect coefficient of the identified criteria has been determined based on the content analysis approach. Finally, the criteria that have the greatest impact on the professional ethics of the accountant were determined. The criteria identified in this study are practical and show the importance of the professional ethics of accountants. The results of this study help to reduce the gap between theories in the field of professional ethics in accounting and the practice of professional behavior in practice.
خلاصه ماشینی:
فصلنامۀ علمی – ترویجی در حوزۀ اخلاق Quarterly Journal of Extension in Ethics س11، ش 42، پیاپی 64، تابستان 1400 No. 42 / Summer 2021/ Eleventh Year صفحات 166-127 بهكارگیری رویكرد كیفی فراتركیب برای بررسی معیارهای مؤثر بر اخلاق حرفهای حسابدار فاطمه داروغه حضرتی، 1 ملیحه میرحسینی 2 چکیده اخلاق و رفتارحرفهای برای حرفۀ حسابداری بسیار مهم است.
پیشینۀ پژوهش یداللهی (1399) به بررسی نقش مدیریت اخلاق حرفهای درحسابداری و عملکرد حسابرسی با تأکید بر جایگاه آموزش اخلاق در حسابداری و حسابرسی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که برای توسعه و پیشبرد تفکر اخلاقی، در آموزش حسابداری برای شناسایی و برنامهریزی رفتار اخلاقی، باید از طرح تازهای بر مبنای اصول اخلاقی حسابداران باوجدان و الزام خود به رعایت مقررات در محیط کار استفاده شود .
برای تنظیم سؤالات پژوهش باید به موارد زیر توجه کرد: جدول(1): سؤالات کلی برای شروع روش فراترکیب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به موارد یادشده، سؤالات اصلی پژوهش به شرح زیر است: - معیارهای مؤثر بر اخلاق حرفهای حسابدار چیست؟ - اولویت و طبقهبندی معیارهای مؤثر بر اخلاق حرفهای حسابدار به چه صورت است؟ گام دوم: مروری بر ادبیات به شکل نظاممند در این مرحله، پژوهشگر به جستجوی ساختاری مقالات منتشرشده در مجلات علمی مختلف و معتبر داخلی و خارجی با استفاده از واژگان کلیدی مرتبط میپردازد.
هدف این پژوهش بهکارگیری رویکرد فراترکیب برای شناسایی و بررسی معیارهای مؤثر بر اخلاق حرفهای حسابدار متناسب با فرهنگ اسلامی کشور است.