چکیده:
اصل مقابلهبهمثل و دفاع هوشمندانه در برابر تجاوز و غارت بیگانگان همواره یکی از اصول و دکترین دفاعی محور مقاومت است. آیا محور مقاومت برای مقابلهبهمثل مبنای فقهی ـ قرآنی دارد؟ آیات متعددی دربارة مقابلهبهمثل آمده که نوشتار پیشرو به سه آیه پرداخته است. حاصل پژوهش آن است که در برابر دشمن خائن و متجاوز و ستمگر باید مقابله کرد، تا از مال و جان و آبروی مسلمانان و جامعة اسلامی دفاع شود. در پاسخ تجاوز دیگران، دفاع لزوماً تنها در سرزمین خود نیست؛ بلکه چهبسا هجوم و حمله کردن به زیرساختهای نظامی و حیاتی دشمنان صحیح است. همچنین مقابلهبهمثل همواره با توجه به عمل طرف مقابل سنجیده میشود و با توجه به عمل دشمن، بر همان روش پاسخ داده میشود؛ مگر آنکه به آسیب رساندن به غیرنظامیان و افراد بیطرف بینجامد. پس منطق اسلام بر صلح است؛ مگر درصورتیکه خیانت، حمله یا جنگی بر ضد مسلمانان صورت بگیرد. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع عقلی و نقلی به دنبال آن است تا ادلة مقابلهبهمثل را از دیدگاه قرآن و فقه بررسی کند و نتایج آن را در فقه مقاومت عرضه نماید.
The principle of retaliation and intelligent defense against alien aggression and looting has always been one of the principles and defense doctrine of the resistance axis. Does the axis of resistance enjoys any jurisprudential-Quranic basis for retaliation? There are several verses about retaliation some three of which are dealt in this article. The result of the research is that the traitor, aggressor and oppressor enemy must be confronted in order to defend the property, life and reputation of Muslims and the Islamic society. In response to the aggression of the others, defense is not to be done necessarily only in one's own land; rather, it may be right to invade the military and vital infrastructure of the enemy. Also, retaliation is always measured according to the action of the other side, and according to the action of the enemy, it is answered in the same way; unless it causes harm to civilians and neutrals. So the logic of Islam is peace; unless there is betrayal, attack or war against Muslims. This research seeks to examine the arguments of retaliation from the perspective of the Qur'an and jurisprudence by descriptive-analytical method and using rational and narrative sources to present its results in the jurisprudence of international relations.