چکیده:
چگونگی ارادۀ الهی یکی از مسائل بحثبرانگیز خداشناسی است که برغم پذیرش ارادة الهی بعنوان یکی از صفات الهی توسط تمامی اندیشمندان، اختلاف نظرهای بسیاری در تفسیر آن وجود دارد. هدف این مقاله بررسی، مقایسه و ارزیابی آراء خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و علامه طباطبایی در سه بعد معناشناسی، منشا و هستیشناسی ارادة الهی است. خواجه نصیر اراده را عین داعی که همان علم به مصلحت فعل است، میداند و در نتیجه به ارادة ذاتی خداوند معتقد بوده و آن را از صفات ذات میداند. ملاصدرا عینیت حب با اراده را نیز به عینیت علم به مصلحت فعل با اراده اضافه کرده و اراده را صفت ذات قلمداد میکند و روایات وارده از معصومین در صفت فعل بودن اراده را با تغییر معنا و مرتبة آن از معنای قصد انجام فعل و مقام ذات به معنای ایجاد و مرتبة موجودات بالفعل توجیه میکند. اما علامه طباطبایی ارجاع اراده به علم به نظام اصلح را مناقشهیی لفظی دانسته و آن را صرفا نامگذاری قلمداد میکند. او با ارجاع اراده به هر صفت ذاتی دیگری غیر از علم، مانند حب، مخالف بوده و در نتیجه اراده را نه از صفات ذات بلکه منتزع از مقام فعل و از صفات فعل تلقی میکند و منشا انتزاع آن را نفس فعلی که در خارج اتفاق میافتد یا حضور علت تامه برای فعل، معرفی میکند. بنظر میرسد تغییر نگاه هستیشناسانه به اراده و صفت فعلی دانستن آن توسط علامه در توجیه محذوریتهای عقلی، دقیقتر از صفت ذات دانستن اراده بدون عنایت به تغایر مفهومی میان اراده با علم و حب است که توسط خواجه و ملاصدرا ارائه شده است.
the howness of god’s will is one of the problems that has provoked a lot of discussion in the field of theology. although all philosophers have accepted god’s will as a divine attribute, there are several disagreements in its interpretation. the purpose of this paper is to investigate, compare, and evaluate the views of khwajah nasir al-din tusi, mulla sadra, and ‘allamah tabataba’i in terms of the semantics, origin, and ontology of god’s will. tusi maintains that will is the same as motive, which is the same as knowledge of the goodness of act, and thus believes in god’s essential will as an essential attribute. mulla sadra also adds the sameness of love with will to the sameness of the knowledge of goodness of act with act and introduces will as an essential attribute. moreover, he justifies the infallible imam’s narrations regarding the sameness of will with act by changing its meaning from having the intention to perform an act to the making and changing of its level from essence to the level of actual existents. however, ‘allamah tabataba’i views the identity of free will with the knowledge of the best system as a verbal conflict and a merely different denomination. he disagrees with equating free will with any essential attribute (such as love) other than knowledge. thus he maintains that free will is not an essential attribute but is, rather, abstracted from the level of act and is one of its attributes. he also introduces the essence of an act that occurs in the outside or the presence of perfect cause for the act as its source of abstraction. it seems that ٬allamah’s change of ontological view of free will and considering it an actual attribute in justifying rational constraints are more accurate than regarding it as an essential attribute without paying attention to the conceptual difference between free will and knowledge and love, which has been propounded by tusi and mulla sadra.