چکیده:
زمینه و هدف: تحقیق پیش رو با هدفِ بررسی نقش تعدیلگر تناسب مطالبات-توانایی های شغلی در ارتباط میان اضافه بار نقش و راهبردهای بازآفرینی تعادل کار-زندگی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شمال شرق ایران تلاش انجام پذیرفت. روش شناسی: در این پژوهش، روش تحقیق پیمایش تحلیلی به کار گرفته شد. جامعه ی آماری مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای مرتبه علمی استادیاری و دانشیاری با حداقل 1 سال سابقه کاری بوده اند. انتخاب اعضای نمونه به روش در دسترس و با اخذ پرسشنامه صورت پذیرفت که 266 عدد را شامل می شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که رابطه ی اضافه بار نقش و راهبردهای بازآفرینی تعادل کار-زندگی مثبت است. همچنین نقش تعدیلگر متغیر تناسب مطالبات-توانایی های شغلی در ارتباط میان اضافه بار نقش و راهبردهای بازآفرینی تعادل کار-زندگی به تایید رسید.نتیجه گیری: نتایج حاصل خواهد توانست به درک و مدیریت عوامل فردی-موقعیتی از جمله تناسب مطالبات-توانایی های شغلی در تسهیلِ حصول تعادل کار-زندگی میان اعضای هیات علمی کمک نماید.
Background and Aim: The present study aimed to investigate the moderating role of job-demand-fitness ratio in the relationship between role overload and work-life balance regeneration strategies among faculty members of northeastern Iranian public universities.Methodology: In this research, analytical survey research method was used. The statistical population of the study was those faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and Birjand who had the scientific rank of assistant professor or associate professor with at least 1 year of work experience. The sample members were selected by available method and by obtaining a questionnaire that included 266 responders.Results: The results of data analysis showed that the relationship between role overload and work-life balance crafting strategies is positive. Also, the moderator role of the demands-abilities job fit variable in the relationship between role overload and work-life balance crafting strategies was confirmed.Conclusion: The results will be able to help understand and manage individual-situational factors such as the job demands-abilities fit in facilitating work-life balance among faculty members.