چکیده:
مقاله پیش رو معرفی، نقد و بررسی کتاب «مثل فیلسوف نوشتن؛ آموزش نگارش مقاله فلسفی» اثری کاربردی از ای. پی. مارتینیک و ترجمه فاطمه مینایی و لیلا مینایی است؛ انتشارات هرمس آن را در سال 1393 و برای بار دوم در سال 1395 منتشر کرد. این کتاب چنانکه از عنوان آن برمیآید صرفا نحوهی نگارش مقالهی فلسفی را آموزش میدهد و به انواع دیگر سبکهای نگارش نمیپردازد. کتاب به نحو روشمندی به تمامی جزئیات لازم مقاله فلسفی توجه میکند و به مخاطب یاد میدهد که چگونه مقالهای دقیق، قابل فهم و معتبر بنویسد. مارتینیک در این کتاب به خواننده کمک میکند تا صرفا گزارشگر آراء دیگران نباشد بلکه مقدم بر آن، به او آموزش میدهد که چگونه اندیشه و دیدگاه خود را بیان کند، بر روی کاغذ بیاورد، آراء دیگر را در نسبت با آن لحاظ کند و از دیدگاه خود دفاع کند. در این نوشتار پس از مقدمه، معرفی اجمالی نویسنده و مترجم میآید، سپس به دلیل اهمیتی که کتاب برای نگارندهی این سطور دارد، معرفی نسبتا مفصلی از آن صورت میگیرد. در پی معرفی، امتیازات کتاب و کاستیهای احتمالی آن مطرح میشود و در پایان نیز سخن پایانی خواهد آمد.
This article reviews the book " Philosophical Writing: An Introduction" by A. P. Martinich, translated by Fatemeh Minaei and Layla Minaei. The purpose of this book is to teach the writing of a philosophical article and not to mention other types of philosophical writing. The book methodically looks at all the necessary details of the philosophical article and gives the reader how to write a precise, understandable and authoritative article. Martinich in this book helps the reader not merely be the reporter of other people's opinions, but first of all, he learns the students how to express his/her thoughts and opinions, to write it, to compare other opinions in relation to it and how to defend his/her opinion. In this paper, after the introduction, a brief overview of the author and translator is presented, and as this book is valuable, so it isintroduced in detail. Then, it's privileges and defects and outcome.
خلاصه ماشینی:
البته بيان اين مطلب بي مناسـبت نيسـت کـه آموزش مهارت در نوشتن بايد از دبستان آغـاز شـود چنـان کـه در کشـوري ماننـد آلمـان دانش آموزان از مقطع دبستان ، زير نظر معلماني کارآزموده اين مهـارت را مـي آموزنـد و بـه نوشتن خو مي گيرند به همين دليل نيز در بزرگسالي نوشتن براي آنان کار دشواري نيسـت ، درحالي که در کشور ما هنوز اهميت آموزش مهارت نوشتن جايگاه مناسب خود را ندارد و جدي تلقي نمي شود.
برخي از کتـاب هـاي مارتينيـک عبارتنـد از: «ارتبـاط و ارجـاع » (Communication and Reference)، «هيـاهوي بسـيار بـر سـر نـاموجود: خيـال و ارجـاع » (Much ado about Nonexistence: Fiction and Reference) -در حــوزه فلســفه ي زبــان ، «راهنمايي در فلسفه ي تحليلي » (A Companion to Analytic Philosophy) -چنان که از نامش پيداست در حوزه فلسفه تحليلـي ، «دو خـداي لوياتـان » (The Two Gods of Leviathan) و «اصطلاح نامه هابز» (A Hobbes Dictionary) است مارتينيک در کتاب «مثل فيلسوف نوشتن » به يکي از مهمترين دغدغه هـاي دانشـجويان پرداخته و با دقت و حوصله ، ضمن بيان مثال و نمونه ، مهارت هاي لازم براي نوشتن مقالـه فلسفي را به آنان آموخته است .
وي در ضمن بيان دليل خود بر اين انتخـاب ، بـه انـواع و انحـاء فلسـفي نوشتن اشاره مي کند و مي گويد مطالب فلسفي مي تواند به شکل گفت وگو نوشته شود مانند رسائل افلاطون و کتاب «گفت وگوهايي درباره دين طبيعـي » اثـر ديويـد هيـوم ؛ هـم چنـين مي توان مطلب فلسفي را به شکل نمايشنامه بيان کرد چنان که در آثار مارسل و سارتر شاهد آن هستيم ؛ شعر داستان و مقاله نيز شيوه هاي ديگـر بيـان مطلـب فلسـفي هسـتند، شـعر را لوکرتيوس برگزيده ، داستان را کامو و جورج اليوت .