چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی کارکنان بانک ملت میباشد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مرد بانک ملت شعب تهران، در سال 1397 بودند. حجم نمونه 120 کارمند بود که با روش خوشهای از 20 شعبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت شغلی مارتین جی گانون (1981)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (1973) بود. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی با رضایت شغلی رابطه ی مثبت معنادار وجود داشت (p<0. 05). همچنین عوامل توسعه قابلیتهای انسانی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، وجود قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری و سلامت روان، قادر به پیش بینی رضایت شغلی در سطح 95 درصد اطمینان بودند. نتیجهگیری: عوامل توسعه قابلیتهای انسانی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، وجود قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری و سلامت روان بر رضایت شغلی موثر هستند.
Purpose: The purpose of this study was to predict job satisfaction based on quality of work life and quality of life of Mellat Bank employees. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population of this study was all male employees of Mellat Bank Tehran Branch, in the year 1977. The research instruments were Martin J. Gunon Job Satisfaction Questionnaire (1981), World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1996) and Richard Walton Quality of Work Questionnaire (1973). Pearson correlation and multiple linear regression analysis were used for data analysis. Findings: The results showed that there was a significant positive relationship between quality of work life and quality of life with job satisfaction (p Conclusion: The factors affecting the development of human capabilities, social integration and cohesion, existence of law in organization, social dependence of working life and mental health are effective on job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
کيفيت زندگي ، يک مفهوم ، با محدوده ي وسيع است که با شيوه اي پيچيده تحت تاثير سلامت جسماني ، وضعيت روانشناختي ، ميزان عدم وابستگي و روابط اجتماعي فرد و روابط وي با محيط 1 -Hardin 2 -Donaldson 3 -Quality of life 4 -Sule 5 -World Health Organization اطرافش قرار دارد .
al 2 -Sarika 3- van Heijst 4 -Geurts 5 -Gordon 6 -Goodwin .
با توجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر در صدد پاسخ گويي به اين سوال است کيفيت زندگي کاري و کيفيت زندگي ، قادر به پيش بيني رضايت شغلي کارکنان بانک ملت هستند ؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي بود.
نتايج رگرسيون عوامل کيفيت زندگي کاري و کيفيت زندگي بر رضايت شغلي (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که در جدول مشاهده ميشود مقدار sig کمتر از ٠/٠٥ شده است و نشان از معني دار بودن مدل رگرسيون مي باشد ، يعني حداقل يکي از متغيرهاي پيش بين بر متغير ملاک تاثير معنادار دارد.
مقدار اين ضريب در اين پژوهش ٠/٦٩ شده است ، يه عبارت ديگر مولفه هاي کيفيت زندگي کاري و کيفيت زندگي ٦٩ درصد توانايي پيش بيني رضايت شغلي را دارند.
ضرايب استاندارد، غيراستاندارد و آماره تي متغيرهاي وارد شده در معادله رگرسيون (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که نتايج جدول نشان ميدهد : عوامل توسعه قابليتهاي انساني ، يکپارچگي و انسجام اجتماعي ، وجود قانون گرايي در سازمان ، وابستگي اجتماعي زندگي کاري و سلامت روان با رضايت شغلي در سطح ٥ صدم رابطه معنادار دارند .