چکیده:
یکی از تغییرات مهم در طول زندگی، رشد جنسی است و لازمهی هدایت آن، برخورداری از اخلاق جنسی است. هدف این پژوهش، شناسایی، طراحی و اعتباریابی مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی در دوره متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. سپس بر اساس مؤلفههای دست آمده، پرسشنامه 73 گویهای ساخته شد. نمونه آماری در بخش کمی شامل 375 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی و اساتید علوم تربیتی، معاونان و مدیران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و همچنین اعضای هیات علمی و متخصصین حیطه اخلاق بودند. به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی با چهار مضمون سازماندهنده اهداف، محتوا، روشهای یادهی-یادگیری و ارزشیابی و 19 مضمون پایه گردید. یافتهها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ، به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازهگیری کافی برخوردار بود. بر اساس یافتههای حاضر میتوان بیان نمود که گنجاندن مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی میتواند در تربیت اخلاق جنسی در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم مفید فایده واقع گردد.
One of the most important life changes is sexual development and the need for its guidance is sexual morality. This study aimed to identify, design, and validate educational components based on sexual ethics training in secondary high school. The present study was conducted using a mixed exploratory research design. In the qualitative part, the thematic analysis method was used with an inductive approach, and in the quantitative part, the descriptive survey method was used. Then, a 73-item questionnaire was constructed based on the obtained components. The statistical sample in the quantitative section included 375 specialists in the field of curriculum and professors of educational sciences, deputies, and directors of education in Khorasan Razavi province, and faculty members and experts in the field of ethics. To analyze the data, a confirmatory factor analysis method was used. Findings from content analysis led to the design of an educational model based on sexual ethics training with four main themes (targets, content, teaching-learning methods, and evaluation) and 19 basic themes. Findings showed that the measurement tool had factor validity. Also, the values related to estimating Cronbach's alpha coefficient to measure the internal correlation of basic themes were higher than 0.7, so the measuring tool related to these concepts had sufficient measurement accuracy. Based on the present findings, it can be stated that the inclusion of educational components based on sexual ethics education can be useful in sexual ethics education among high school students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٣، شماره پياپي ٦٠، خرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(3), 2021 شناسايي مؤلفه هاي آموزشي مبتني بر تربيت اخلاق جنسي در دوره متوسطه دوم Identifying educational components based on sexual ethics training in secondary high school سوسن بلالي Sousan Balali Ph. D student, Department of educational management دانشجوي دکتري گروه مديريت آموزشي ،واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي ، , Bojnourd branch, Islamic Azad University, بجنورد، ايران .
توصيف مضامين پايه مضامين مضامين پايه شاخص فراگير ميانگين انحراف معيار کجي کشيدگي شناخت خصوصيات جنسي ٦/١٦ ١/٥٠ ٠/٧٦- ٠/٥٦ توسعه دانش و جهت گيري جنسيتي ٧/٦٣ ١/٣٦ ٠/٥٧- ١/٠٧ ارتقاء اخلاق جنسي 1/06 -0/60 0/77 3/66 اهداف آشنايي با مشکلات روحي و جسمي انحرافات ٧/٧٦ ١/٧٣ ٠/٦٦- ١/٣٣ جنسي جلوگيري از آسيب هاي اخلاقي مربوط به ارتباطات 1/07 -1/11 5/33 33/77 آشنايي با مباني اعتقادي رابطه بين دختران و ٦/٣٥ ١/٧٦ ١/٥٣- ١/١٥ پسران توسعه آموزش جنسي بر اساس افکار ديني ، ١٥/٣٦ ٣/٧١ ٠/٧٣- -0/15 اعتقادي و اخلاقي محتوا دانش سلامت جنسي 0/63 -0/63 3/16 11/57 کنترل صحيح غريزه جنسي ٧/٦١ ٣/١٣ ٠/٥٦- -0/35 دانستن جنبه هاي حقوقي و غيرقانوني امور جنسي ٧/٣١ ١/٦٥ ٠/٥٣- -0/33 انحراف جنسي به عنوان يک گناه بزرگ ١٠/٧٥ ٣/٥٥ ٠/٣٧- -0/30 ايفاي نقش 0/60 -1/13 3/13 17 روش هاي بارش مغزي -0/15 3/65 13/77 -0/07 تدريس سخنراني 0/35 -0/30 3/35 11/30 حل مساله 0/37 -0/16 3/17 6/13 پروژه گروهي و فردي 0/06 -0/57 3/75 6/75 ارزشيابي کمي 0/13 -0/37 1/06 13/01 ارزشيابي مشاهده فرايند عملکرد 0/56 -0/76 1/50 6/16 ارزيابي توسط والدين و همتايان ٧/٦٣ ١/٣٦ ٠/٥٧- ١/٠٧ شناسايي مؤلفه هاي آموزشي مبتني بر تربيت اخلاق جنسي در دوره متوسطه دوم Identifying educational components based on sexual ethics training in secondary high school سؤال ٢.