چکیده:
مقدمه: سرمایه اجتماعی با فراهم کردن کنشهای اجتماعی و ایجاد ارتباط انسانی، زمینهی ارتقای سطح رفاه ذهنی را فراهم میسازد. رفاه ذهنی مقولهی اجتماعی چندبعدی است که با شاخصهایی چون شادکامی، تامین، ترجیحات، نیازها، استحقاق و مقایسه نسبی تعریف میشود. این پژوهش با هدف تببین رابطة بین سرمایة اجتماعی و رفاه ذهنی شهروندان ایرانی ساکن در پایتخت انجام شد.روش تحقیق: روش این پژوهش کمی و جامعه مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای پایتخت ایران است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و بنابر ملاحظاتی به 400 نفر افزایش داده شد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. در این پژوهش ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی مورد سنجش قرار گرفتند.یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از طریق آزمونهای کولموگورف–سمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آنوا نشان داد که اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و عضویت در شبکههای اجتماعی بر رفاه ذهنی شهروندان 18 سال به بالای ساکن در پایتخت ایران موثر است.نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی با تسهیل کنشهای اجتماعی نقش تعیین کنندهای در تامین و دستیابی به ترجیحات افراد دارد که با کاهش تنشهای ذهنی، شادکامی و حس خوشبختی را برای شهروندان رقم میزند.
introduction: Social capital sets the scene for subjective well-being and happiness through social actions and establishing of human connection. For Fitzpatrick, mental well-being is a multidimensional thing that he defines as characteristics such as happiness, supply, preferences, needs, entitlement and relative comparison. This study endeavored to explain the possible relationship between social capital and the subjective well-being of the adolescent citizens in capital of Iran, Tehran.Research Methods: The population of this quantitative study was selected from among the Iranian citizens older than 18 years old who lived who lived in the capital of Iran. The sample size was determined based on Cochran's formula 384, which was increased to 400 individuals. The sampling method was multi-stage cluster. In this study, different dimensions of social capital with subjective well-being were measuredData: The findings revealed that social trust, social participation, social cohesion, and membership in social networks are effective in promoting mental well-being. Results: The results Through Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation coefficient, regression and ANOVA showed that social capital by facilitating social actions has a significant role in providing and achieving the preferences of individuals and thus provides the possibility of reducing mental stress and thus happiness and a sense of happiness for citizens.Keywords: subjective well-being, Social Capital, social solidarity, Social Networks.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، سرمایه اجتماعی و پیوندهای اجتماعی، در قالب یک سرمایه گذاری ناملموس به عنوان یک تسهیلگر قوی در مبادله منابع توسعه بر اساس روابط اجتماعی و توسعه شبکه های محلی (٤٦ :٢٠٠٩ ,Looman) با ایجاد سازمانهای اجتماعی بر پایه اعتماد، هنجارها و روابط شبکه ای، تسهیل منافع فردی و گروهی، تأثیر بر ظرفیت مدنی، ارتباط متقابل در داخل جامعه ، افزایش یکپارچگی و مشارکت ، ارتقای نظام سیاسی و تثبیت هویت و به عنوان یک عامل انسجام بخش » (طولابینژاد و همکاران، ١٣٩٧: ١٦٩-١٧٠) نقش بیبدیلی در ارتقای رفاه اجتماعی به ویژه رفاه ذهنی افراد دارد.
آیا عدم وجود رفاه ذهنی منجر به افزایش اضطراب، تشویش ، استرس و در نهایت افسردگی در جامعه میشود؟ آیا عدم مشارکت ، اعتماد و عضویت در شبکه های اجتماعی کاهش رضایت از زندگی و سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد و نتیجه آن کاهش رفاه ذهنی میباشد؟ ازآنجاکه رفاه محصولی است که در بستر سرمایه اجتماعی معنا مییابد؛ هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش اصلی است و سؤال اصلی این تحقیق را میتوان این گونه تبیین کرد که اولاً در بین شهروندان تهرانی به لحاظ رفاه ذهنی و سرمایه اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارد؟ و ثانیاً ابعاد و مؤلفه های سرمایه اجتماعی چه تأثیری بر رفاه ذهنی شهروندان بالای ١٨ ساله شهر تهران دارند؟ پیشینه پژوهش هر مطالعه ای از مطالعات قبلی تأثیر میپذیرد و به نوبۀ خویش بر مطالعات بعدی نیز تأثیر میگذارد.
رفاه ذهنی در فاصله اطمینان ٩٥ درصد با سطح معناداری ٠٠٠٠=Sig با عضویت در شبکه های اجتماعی همبستگی معناداری دارد و با توجه به قدرمطلق ضریب همبستگی که برابر است با ٠٣٧=r شدت این رابطه نسبتاً قوی ارزیابی میشود و رابطه بین دو متغیر مستقیم است .