چکیده:
«انسان و کنشهای او» بهعنوان موضوع علوم انسانی دارای جنبههایی متفاوت است که شناخت هر یک از این جنبهها میتواند تأثیر بسزایی در هر یک از دو بعد توصیفی و توصیهای علوم انسانی داشته باشد. یکی از این جنبهها که کمتر به آن پرداخته شده و تأثیر آن در علوم انسانی کمتر مورد بحث قرار گرفته است، وحدت یا کثرت نوعی نفوس انسانی است. در این مقاله ابتدا سه دیدگاه درمورد وحدت یا کثرت نوعی نفوس انسانی بیان شده و با توجه به اختلاف افراد انسانی در حدوث و بقا، دیدگاه «کثرت نوعی نفوس در حدوث و بقا» مورد پذیرش قرار گرفته است. سپس نشان داده شده است که پذیرش وحدت یا کثرت نوعی نفوس در بعد توصیفی علوم انسانی تأثیرگذار است و ازآنجاکه بعد توصیهای علوم انسانی مبتنیبر بعد توصیفی بوده و حتی این دو، دو روی یک سکه هستند، تأثیرگذاری این مبنا در علوم انسانی توصیهای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه از میان اقوال، کثرت نوعی نفوس در حدوث و بقا مورد پذیرش قرار گرفته، نشان داده شده است که پذیرش این مبنا در هر دو جنبۀ توصیفی و توصیهای علوم انسانی تأثیرگذار بوده و باعث متفاوت شدن توصیهها و توصیفها دستکم در برخی از علوم انسانی مانند روانشناسی خواهد بود.
"Human and his actions" as a subject of humanities has different aspects that knowledge of each of these aspects can have a significant impact on each of the two descriptive and normative dimensions of the humanities. One of these aspects that has been less discussed and its impact has been less discussed in the humanities is the specific unity or multiplicity of souls. In this article, first, three views on the specific unity or multiplicity of souls are expressed, and due to the differences between human beings in occurrence and survival, the view of "the specific multiplicity of souls" is accepted. Then it is shown that the acceptance of the specific unity or multiplicity of souls is effective in the descriptive dimension of humanities and since the normative dimension of humanities is based on descriptive dimension and these two are two sides of the same coin, the effectiveness of this basis in normative humanities is also discussed. Considering that among the views, "the specific multiplicity of souls in occurrence and survival" has been accepted, it has been shown that the acceptance of this basis is effective in both descriptive and normative dimension of the humanities and causes recommendations and descriptions to be different at least in some The humanities like psychology.