چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین شیوه های فرزند پروری و دین مداری با تاب آوری در دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه تحقیق شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه در مدارس نمونه دولتی شهرستان فومن در سال 1400 بودند که از میان آن ها 200 دانش آموز (100 دختر و100 پسر) بهروش نمونه گیری خوشه ای دو مرحلهای انتخاب شده و به پرسشنامهی شیوه های فرزندپروری بامریند (1991)، مقیاس سنجش دین مداری گلاک و استارک (1965) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) پاسخ دادند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین شیوه های فرزندپروری و نگرش مذهبی با تاب آوری در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
The aim of this study was to determine the relationship between parenting styles and religiosity with resilience in students. The research method was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The study population included all high school students in the public model schools of Fooman city in 1400, from which 200 students (100 girls and 100 boys) were selected by two-stage cluster sampling method and died according to the parenting methods questionnaire (1991). Glock and Stark (1965) and Connor & Davidson (2003) Resilience Scale. Findings were analyzed using SPSS software. The results showed that there is a positive and significant relationship between parenting styles and religious attitudes with resilience in students.
خلاصه ماشینی:
رابطه شیوه های فرزندپروری و دین مداری با تاب آوری دانش آموزان The relationship between parenting styles and religiosity with students' resilience شهلا شوکت پور لطفی دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، گیلان، ایران.
نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین شیوه های فرزندپروری و نگرش مذهبی با تاب آوری در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
جدول شماره 1 شاخصهای توصیفی و ضرایب همبستگی پیرسون تابآوری با شیوههای فرزندپروری و دینمداری (200n=) [%%ابتدای جدول%%متغیر; میانگین; انحراف معیار; ضریب r پیرسون با تابآوری; P-value تاب آوری; 075/3; 107/1; 1; - فرزندپروری مقتدرانه; 160/2; 200/1; 486/0; 0001/0 فرزندپروری سهلگیرانه; 385/2; 278/1; 423/0-; 0001/0 فرزندپروری مستبدانه; 145/2; 233/1; 386/0-; 0001/0 دینمداری; 915/2; 197/1; 280/0; 0001/0 %%انتهای جدول%%] با توجه نتایج جدول شماره 1 مشخص شد که بین تاب آوری با شیوههای فرزندپروری و دینمداری در سطح اطمینان 99% رابطه معنیدار وجود دارد (0001/0 P Connor-Davidson Resilience Scale جدول شماره 2 نتایج تحلیل واریانس مدل رگرسیون نمرات تابآوری از روی شیوههای فرزندپروری و دینمداری [%%ابتدای جدول%%منابع تغییر; مجموع مجذورات; درجه آزادی; میانگین مجذورات; نسبتF; P-value رگرسیون; 637/58; 3; 546/19; 681/20; 0001/0 خطا; 238/185; 196; 945/0; ; کل; 875/243; 199; ; ; %%انتهای جدول%%] همانطور که در جدول شماره 2 مشاهده میشود اثر رگرسیونی متغیر شیوههای فرزند پروری و دینمداری بر متغیر تابآوری معنادار بوده است (0001/0P<،681/20F=).
در نتیجه بین شیوههای فرزندپروری والدین با تابآوری دانشآموزان دختر و پسر مدارس نمونه دولتی مقطع متوسطه دوره دوم نیز رابطه وجود دارد.