چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل عملکرد بهینة روابط عمومی شرکت گاز مازندران، با تأکید بر رسانهها است. مقالة حاضر، که از نوع کیفی است، با بهرهگیری از تئوری دادهبنیاد به انجام رسید. جامعة آماری این تحقیق، 24 تن از نخبگان و خبرگان حوزة روابط عمومی ادارة گاز مازندران، نخبگان حوزة ارتباطات و رسانه و نیز استادان دانشگاهی بودند و نمونهگیری آنها هدفمند و با روش گلولة برفی بوده است. دادههای تحقیق، پس از انجام 14 مصاحبه، به مرحلة اشباع نظری رسید و در ادامه، طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در این مراحل سهگانه، مقولههای اصلی و فرعی شناسایی شدند که شامل شرایط علّی (اطلاعرسانی، تقویت اخلاق عمومی، انعکاس و تحلیل مشکلات، آگاهیرسانی و آموزش)، شرایط زمینهای (مستندسازی، الگوسازی، مدیریت دانش، تأمین منابع انسانی و تولید برنامه)، شرایط مداخلهگر (هماندیشی، گفتمانسازی، نظارت محیطی، نوگرایی، نهادینهسازی و شایستهسالاری) هستند. همچنین نشانگرهای راهبردها شامل مفاهیم نیازسنجی، مأموریتگرایی هدفمند و ارتباطات و نشانگرهای پیامدها نیز شامل مفاهیم جامعهپذیری، حرفهای شدن روابط عمومی، همگانی شدن، تعامل صحیح با جامعه و مردم و پویایی توسعه شناسایی شدند. درنهایت نویسندگان مدل پارادایمی را ترسیم کردهاند.
The purpose of this study is to design a model of optimal public relations performance of Mazandaran Gas Company, with emphasis on the media. The present paper, which is of qualitative type, was done using data theory. The statistical population of this study consisted of 24 elites and experts in the field of public relations of Mazandaran Gas Department, elites in the field of communications and media, as well as university professors, and their sampling was purposeful and based on snowball method. After 14 interviews, the research data reached the stage of theoretical saturation and were then analyzed in three stages of open, axial and selective coding. In these three stages, the main and sub-categories were identified, including causal conditions (information, strengthening public morals, reflection and analysis of problems, awareness and education), background conditions (documentation, modeling, knowledge management, human resources and program production), interventionist conditions (thinking, discourse-building, environmental monitoring, modernity, institutionalization, and meritocracy). Indicators of strategies including the concepts of needs assessment, targeted mission orientation and communication and indicators of consequences including the concepts of socialization, professionalization of public relations, generalization, proper interaction with society and people and development dynamics were identified. Finally, the authors have drawn a paradigm model
خلاصه ماشینی:
شهناز هاشمی و محمد سالکی (1397) در مقالة خود، با هدف بررسی نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان، به این نتیجة مهم دست یافتند، که با توجه به عقب ماندن علم روابط عمومی Mathew Cabot David Mckie Markus Mykkanen Juchieh Cheng Andrew Onsongo ایران از جهان، کپی کردن صرف منابع آن از نمونههای خارجی، عدم توجه به فرهنگ بومی و نبود یک سازمان دولتی یا صنفی متولی؛ منجر به آن شده که روابط عمومی سازمانی در ایران، نه علمی باشد نه کاربردی؛ و در هر سازمانی، به سلیقة مدیریت ارشد، با یک تعریف خاص از روابط عمومی مواجه شویم؛ که شاید، هیچیک از آنها، ارتباطی با روابط عمومی علمی نداشته باشند.
تعاریف متعددی از روابط عمومی شده است، برای مثال، فرانسیس رکس هارلو 3 از نظریهپردازان مشهور روابط عمومی، معتقد است: «روابط عمومى دانشى است که به وسیلة آن سازمانهـا آگاهانه مىکوشند، بـه مسئولیت اجتمـاعـى خویش عمل کنند تـا بتوانند، تفاهـم و پشتیبانى کسانـى را بـه دست آورند، کـه بـراى توسعه Public Relations Luttrell Francis Rex Harlow اهمیت دارد.
کارکردهای مختلف روابطعمومی با تأکید بر موقعیتهای ارتباطات مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (منبع: کیتون 4 ، 2014: 328) Freberg Public Relations (PR) Kelleher Keyton رسانه: شاید نتوان تعریف جامع و مورد توافق همگان از واژة رسانه ارائه داد، لکن در تعریفی کلی، میتوان اینگونه ابراز داشت که رسانه 1 در لغت، به معنی انتقال دادن است و به ابزارها و ساختارهایی که انتقالدهندة خبر، فرهنگ، افکار، رفتار و عقاید افراد، طبقات، یا حتی کشورهای مختلفی باشند، رسانه اطلاق میشود.