چکیده:
ژک لکان از نظریهپردازان روانکاوی است. او با خوانش متفاوتی از آرای فروید به معرفی نظریات خود در باب ساحتهای سهگانه نفسانی، ابژه میل، دیگری بزرگ، ژوئیسانس و ... پرداخت و بر نقد ادبی- هنری تأثیر بسزایی گذاشت. در این پژوهش آرای لکان در یکی از نمایشنامههای معاصر ایران تحت عنوان «این یک پیپ نیست» به نویسندگی سیدمحمد مساوات، مورد بررسی قرار گرفته است. عدم قطعیت در وقایع، رفتارها و روابط شخصیتها از ویژگیهای مهم این نمایشنامه است. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی روابط اعضای خانواده، صحبتها و کنشهایشان به نگارش در آمده است. طبق نتیجه تحقیق، «این یک پیپ نیست» نمایش دوگانگی است. در این نمایشنامه روایت زندگی و مرگ افراد و فرآیند رسیدن آنها به سوبژکتیویته بر روی یک نوار موبیوس قابل ترسیم است. چنانچه مامی/ماریا، پاپا/ جیم، جان1/ جان2 و پلیس/تایتل را میتوان در یک ساختار آینهای تجسم کرد. در این اثر پدر در شمایل پدر کیف و مادر در جامه ابرمن مادرانه ظاهر شده است. جان، پسر خانواده از دوران ادیپی گذر نکرده و هنوز در جستجوی ابژه اولیه میل (مادر) است. پلیس ترسیم ابرمن خشمگینی است که سعی در سامان دادن اوضاع دارد و تایتل نمود دانای کل است که به دیگری بزرگ تعمیم داده میشود. توضیحات طراحی صحنه، لباس، صدا و تمهیدات اجرایی در نمایشنامه بر اهمیت فرم اجرا تأکید میکند. به همین دلیل در این پژوهش به اجرای نمایش که در پاییز سال 1396، به کارگردانی نمایشنامهنویس در تئاتر مستقل تهران اجرا شد، نیز اشاره شده است.
The uncertainty of the events, behaviors and relationships of characters are important features of the play This is not a Pipe, written by Seyyed Mohammad Mosavat. This study is an analytical-descriptive research, using Jacques Lacan theories in psychoanalytic criticism and it is conducted with the aim of examining the relationships of family members, their conversations and actions. According to the results of the research, Lacan’s three orders are spotted in the play. The imaginary order is seen as a mirror stage in the dualities of the play. Such as the narratives about the presence or absence of Mommy, Maria, and Papa, the existence of John’s double, and characters that can be depicted on the Mobius strip, namely Mommy / Maria (common role: object of desire), and Jim / Papa (common role: first father). The symbolic representation of the text is Title. By turning invisible events into text, Title makes the real thing translatable to us with the help of language, which is the agent of the symbolic order. The police are another representative of the symbolic order that seeks to establish law and clarify events. He is, in a sense, an angry superman who has come to restore order. In addition to the police, superman is also reflected in the character of Mommy. John has returned to the Oedipal complex due to the trauma caused by Maria’s betrayal, and for this reason he is still looking for the original object of his desire (i.e. Mommy) and the maternal superman dominates him. On the other hand, he is also under the control of the primary father. Form, paranoid characters, illusions and unjustifiable events from the perspective of the real world are reflected as the representatives of the Real order in the play.