چکیده:
زمان آغاز واک فاصلۀ زمانی بین رهش همخوانهای انسدادی و آغاز تکانههای حنجره هنگام تولید واکه بعد یا همخوان رسای بعد از آن است. در این پژوهش زمان آغاز واک بهعنوان یکی از مهمترین سرنخهای صوت شناختی واکداری انسدادی زبان فارسی در جایگاه آغازۀ کلمات در کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ترمیمشده بررسی میشود. بدینمنظور از دو گروه 6 نفره با میانگین سنی 11 سال، گروهی شامل دو پسر و چهار دختر دارای شکاف کام و لب ترمیمشده و گروهی که هیچ نوع ناهنجاری در مجرای گفتار خود نداشتند (سالم) شامل دو پسر و چهار دختر، خواسته شد کلمات با ساختار CVC را که متشکل از همخوانهای انسدادی آغازه و پایانۀ یکسان و واکههای زبان فارسی بودند پس از پژوهشگران تکرار کنند. کلمات موردنظر توسط میکروفون شور ضبط شد، سپس با استفاده از نرمافزار پرت مقدار زمان آغاز واک در هر یک از همخوانهای انسدادی اندازهگیری شد و نتایج بهدستآمده بین دو گروه شرکتکننده موردمقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای بیماری، جنسیت، واکداری و محل تولید همخوانهای انسدادی تاثیر معناداری بر زمان آغاز واک این همخوانها دارند. زمان آغاز واک در کودکان سالم کمتر از کودکان بیمار بود و پسرها همخوانها را با زمان آغاز واک کمتری نسبتبه دخترها تولید میکردند. بهعلاوه، همخوانهای بیواک با زمان آغاز واک بیشتری نسبتبه همخوانهای واکدار تولید میشدند و با حرکت از سمت لبها به سمت انتهای مجرای گفتار زمان آغاز واک در همخوانها افزایش پیدا کرد.
Voice onset time (VOT) is the time between release of a stop consonant and pulses in larynx while making a following vowel or sonorant. In this research VOT is one of the most important acoustic distinctive features in recognition of voicing of Persian plosives, produced by repaired cleft lip and palate (RCLP) children in the onset of words. So, two groups of six participant with average age of 11, a group of two RCLP boys and four RCLP girls and a group of clients (two boys and four girls), were asked to repeat CVC framed words after the researchers, each word was consisted of one of the plosives in the onset and offset of the pattern and one of the Persian vowels in the center. The words were recorded using a Shure microphone and then they were analyzed using PRAAT software. The VOT of plosives was measured and compared between two groups of participants. The results indicate that DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVES affect mean VOT of them. The mean VOT of plosives in clients was less than RCLPs and boys produced plosives with shorter mean VOT comparing to girls. The mean VOT of voiceless plosives was more than that of voiced ones. Moreover, moving from bilabial to velar plosives the mean VOT increased.