چکیده:
زمینه و هدف: به دلیل اهمیت وافر لباس پلیس زن در جامعه ایران به جهت ارائه یک برند عفاف و حجاب در داخل و خارج از کشور و همچنین ساخت یک برنددر حوزه نیروی انتظامی، هدف از انجام این مطالعه، ارائه الگوی هویتسازی برند پلیس زن و در نهایت، ترسیم آینده مطلوب آن بوده است. روش:روش پژوهش این مطالعه، از منظر هدف؛ کاربردی، ازنظر ماهیت؛ اکتشافی-تحلیلی و ازنظر روششناسی گردآوری اطلاعات، شیوه کیفی با استفاده از استراتژی تحلیل کیفی از نوع قراردادی بود که با فن مصاحبه عمیق (بدون سؤالهای تعقیبی با حداکثر تنوع حرفه)، با رضایت آگاهانه و تا رسیدن به مرز اشباع دادههای نظری در قالب روش نمونهگیری، قضاوتی-هدفمند ادامه داشت. برای ارزیابی و صحت دادهها (پایایی)؛ از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تائیدی، بهره گرفته شد و مورد تائید قرار گرفت. یافتهها و نتایج: پس از پیادهسازی مصاحبهها، 248 کد اولیه تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقولهها، مضامین محتوایی شامل 7 مقوله، به همراه 15 زیر مقوله مرتبط با طراحی یک الگوی مناسب هویتسازی برند لباس پلیس زن شدند. مقولهها عبارت بودند از: اتکا به توان داخلی و فرهنگ بومی(حمایت از فرهنگ ایرانی-اسلامی، نگرش ملی و جغرافیایی)، بصری(رنگ و طراحی)، رقابتپذیری جهانی(قابلیتهای بصری، قابلیتهای جهانی یکپارچه)، محتوایی(صلابت و پایداری، اعتماد سازی)، فردی(چابکی، استحکام)، سازمانی(درجه نظامی، جانمایی نمادهای انتظامی، ابزارهای محافظتی-انتظامی) و اقتصادی(قیمت تمام شده، هزینهها). در نهایت مشخص شد که مدل ارائه شده دربرگیرنده کلیه عوامل مهم در زمینه ساخت و ارائه هویتسازی برند پلیس زنان میباشد .
Background and Aim: Due to the great importance of female police uniforms in Iranian society in order to present a brand of chastity and hijab at home and abroad, as well as building a brand in the field of law enforcement, the purpose of this study was to provide a model for identifying female police brand and Finally, it has been a good idea to map out the future.Method: The research method of this study, from the perspective of purpose; Functional, in nature; Exploratory-analytical and in terms of data collection methodology, the qualitative method was using a contractual qualitative analysis strategy with in-depth interview technique (no follow-up questions with maximum professional diversity), with informed consent and up to the point of saturation of theoretical data in the form of method. Sampling continued judgment-purposefully. To evaluate and validate data (reliability); Four criteria of acceptability, reliability, portability and verifiability were used and approved.Findings and Results: After conducting the interviews, 248 initial codes were determined and using the category review process, content themes including 7 categories, along with 15 subcategories related to designing an appropriate pattern for identifying the brand of police uniforms became female. The categories were: reliance on internal strength and indigenous culture (supporting Iranian-Islamic culture, national and geographical attitude), visual (color and design), global competitiveness (visual capabilities, integrated global capabilities), content (strength and stability, Trust building), individual (agility, resilience), organizational (military rank, placement of law enforcement symbols, security-law enforcement tools) and economic (cost, costs).