چکیده:
مقدمه: با توجه به پیشرفتهای سریع در فناوریهای دیجیتال و افزایش همزمان استفاده از رسانههای جدید در بین کودکان، میتوان گفت شیوههای کسب دانش بسیار متفاوتتر از چیزی است که نسلهای گذشته تجربه میکردند. در این عصر، اهمیت و اثرگذاری نقش رسانهها در مقابل معلم و نظام آموزشی غیرقابل انکار است. با توجه به درک این ضرورت مبنی بر گستردگی ابعاد و تأثیرگذاری رسانههای مختلف بر کودکان و نوجوانان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی آموزش سواد رسانهای دورهی ابتدایی انجام شده است.روش: رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است که برای تدوین الگو از روش سنتزپژوهی استفاده شده و سپس برای اعتبار سنجی آن از 20 صاحبنظر، نظرسنجی شده است. برای انجام سنتزپژوهی، 422 مورد پژوهش انجامشده در بازهی زمانی 1393 تا 1398 در حوزهی برنامه درسی سواد رسانهای، با کلیدواژههای مشخص در پایگاههای علمی داخلی شناسایی شد. از میان این پژوهشها پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب بر اساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 16 واحد مطالعاتی شایستهی ورود به پژوهش شدند. واحدهای مطالعاتی انتخابشده، با استفاده روش تحلیل محتوا، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند که برای اعتبار سنجی آنها از ضریب CVR استفاده شد.نتایج: یافتهها نشان داد که اهداف برنامه درسی سواد رسانهای باید ضمن توجه به شاخصهای سواد رسانهای، بر مبنای حفظ و تقویت نظام سیاسی-اجتماعی و همچنین سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد؛ در تدوین محتوا باید بر مفاهیم ارتباطی رسانه و مؤلفههای تفکر انتقادی، نظریههای سواد رسانهای انتقادی و شناختی توجه کرد؛ همینطور در روشهای یاددهی-یادگیری لازم است با توجه به ویژگی دانشآموز محوری و نقش تسهیلکنندگی معلم مبتنی بر گفتوگو و اجتماع پژوهشی، از روشهای فعال استفاده کرد؛ در شیوههای ارزشیابی نیز بهرهگیری از انواع آزمونها، با تأکید بر والدسنجی و خودارزیابی فراشناختی لازم است.بحث و نتیجه گیری: نتایج یافتهها منجر به شناسایی ویژگیهای عناصر برنامه درسی سواد رسانهای بهصورت یک الگو گردید که در آن بهجای تطابق با یک الگوی خطی و از پیش تعیینشده، بر کندوکاو، اشتراکگذاری و ارزشیابی فراشناختی تجربیات رسانهای دانشآموزان تاکید میگردد. الگویی که با توجه به تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و همچنین تائید اعتبار ویژگیهای استخراجشده از نظر متخصصان حوزهی آموزش سواد رسانهای، میتواند مورد استفادهی معلمان و برنامهریزان درسی دورهی ابتدایی قرار گیرد.
Introduction: Given the rapid advances in digital technologies and the simultaneous increase in the use of new media among children, it can be said that the methods of acquiring knowledge are much different from what previous generations experienced. In this age, the importance and effectiveness of the media in relation to the teacher and the educational system are undeniable. Considering the understanding of this necessity based on the extent of the dimensions and the impact of different media on children and adolescents, the present study was conducted with the aim of designing and validating the model of media literacy education course for elementary school.Method: The research approach is a mixed type (qualitative and quantitative). The synthesis method has been used to compile the model. It has been surveyed by 20 experts to validate it. To conduct research synthesis, 422 cases of research conducted in the period 2012 to 2020 in the field of media literacy curriculum were identified with specific keywords in domestic scientific databases. Among these studies, after several screening stages, based on the study title, abstract and content of the research, 16 study units were eligible to enter the research, respectively. The selected study units were analyzed by content analysis and categorized. The CVR coefficient was used to validate them.Results: The findings showed that the objectives of the media literacy curriculum should be based on maintaining and strengthening the socio-political system as well as the Iranian-Islamic lifestyle while paying attention to the indicators of media literacy; In compiling content, one should pay attention to media communication concepts and components of critical thinking, critical and cognitive media literacy theories; Also, in teaching-learning methods, it is necessary to use active methods according to the characteristics of the central student and the facilitating role of the teacher based on dialogue and research community; In evaluation methods, it is necessary to use a variety of tests, with emphasis on parenting and metacognitive self-evaluation.Discussion and Conclusion: The results led to the identification of the characteristics of media literacy curriculum elements as a pattern in which, instead of adapting to a linear and predetermined pattern, emphasis is placed on exploring, sharing, and metacognitively evaluating students' media experiences. The model can be used by primary school teachers and curriculum planners according to the aggregation of the findings of previous research as well as the validation of the extracted features by experts in the field of media literacy education