چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی با توانایی های شناختی، حل مسئله و آسایش روانشناختی و نقش واسطه ای ذهن آگاهی در این روابط در قالب یک مدل برای مادران دارای دانش آموز مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بود. روش: بدین منظور یک پژوهش کاربردی، از نوع توصیفی- همبستگی با طرح معادلات ساختاری انجام شد. جامعه پژوهش را 571 نفر مادر که فرزند دانش آموز مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم آنها در مدارس مخصوص اوتیسم (11 مدرسه) و مدارس پذیرای اختلال طیف اوتیسم (5 مدرسه) شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و تولد و نگهداری فرزند خود را برعهده داشتند، تشکیل دادند. از بین مدارس فوق تعداد 7 مدرسه به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده و مادران تمام دانش آموزان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم این مدارس که تعدادشان 230 نفر بود به عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند و به پرسش نامه های توانایی های شناختی نجاتی (1392) سبک های حل مساله کسیدی و لانگ (1996) آسایش روانشناختی ریف (1989) مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) و ذهن آگاهی براون و رایان (2003) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. علاوه براین، مهارتهای ارتباطی هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و به واسطه ذهن آگاهی با توانایی های شناختی، حل مساله و آسایش روانشناختی مادران دارای دانش آموز مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم رابطه مثبت و معنی دار دارد (05/0P
Aim: The aim of this study was to investigate the relationship between communication skills with cognitive abilities, problem solving and psychological wellbeing and the mediating role of mindfulness in these relationships as a model for mothers of students with autism spectrum disorders. Method: For this purpose, an applied research of descriptive-correlation type with structural equation design was conducted. The study population consisted of 571 mothers whose children with autism spectrum disorders were studying in special schools for autism (11 schools) and schools for autism spectrum disorders (5 schools) in Tehran and were responsible for the birth and maintenance of their children. Among the above schools, 7 schools were selected by random cluster sampling method and the mothers of all students with autism spectrum disorders in these schools, whose number was 230, were considered as a sample group and were given the Cognitive Abilities Questionnaire of Nejati (1392), problem solving styls of Cassidy & Lang (1996), psychological wellbeing of Ryff (1989), cimminucation skills of Queen Dam (2004), and mindfulness of Brown & Ryan (2003). Results: The results of data analysis using structural equation statistical method showed that the research model has a good fit. In addition, communication skills, both directly and indirectly through mindfulness, have a positive and significant relationship with cognitive abilities, problem solving and psychological wellbeing of mothers with students with autism spectrum disorders (P <0.05). Conclusion: Based on th
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی در روابط بین مهارت های ارتباطی با تواناییهای شناختی، حل مسئله و آسایش روان شناختی مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.
از بین مدارس فوق تعداد ٧ مدرسه (٥ مدرسه مختص اختلال طیف اتیسم و ٢ مدرسه پذیرای اختلال طیف اتیسم ) به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده و مادران تمام دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم این مدارس که تعدادشان ٢٣٠ نفر بود به عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند و به پرسش نامه های تواناییهای شناختی نجاتی (١٣٩٢) سبک های حل مسئله کسیدی و لانگ (١٩٩٦) آسایش روان شناختی ریف (١٩٨٩) مهارت های ارتباطی کوئین دام (٢٠٠٤) و ذهن آگاهی براون و رایان (٢٠٠٣) پاسخ دادند.
بر اساس آنچه که بیان گشت ، پژوهش حاضر سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا ذهن آگاهی را می توان به عنوان متغیر میانجی در رابطۀ بین مهارت های ارتباطی با تواناییهای شناختی، حل مسئله و آسایش روان شناختی در مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در قالب یک مدل معادلات ساختاری در نظر گرفت ؟ 1.
بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر برازش مدل پیش بینی مهارت های ارتباطی بر اساس تواناییهای شناختی، حل مسئله و آسایش روان شناختی با میانجی گری ذهن آگاهی در مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر تهران تأیید شد.
Dawson, Roggers, Munson, Smith, Winter, Greenson et al.