چکیده:
خواجه احمد کاسانی (خواجگی کاسانی) یکی از اقطاب تأثیرگذار در سلسلة نقشبندیه است که در دو حوزة عرفان نظری و عملی از این سلسله و بزرگان آن تأثیر پذیرفته است و به سهم خود با تبیین مبانی سلسلة خواجگان با نظرات تبیینی و تشریحی و گاه انتقادی خود تأثیر گذاشته و با آثار خود به غنای آن افزوده است. این پژوش با هدف تحلیل تطابقی اصول طریقت نقشبندیة احراریه با نظرات اختصاصی خواجگی کاسانی با پژوهشی مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و مجموعه رسایل خطی به این نتیجه رسیده است که عمدة تعلیمات سلسلة مورد اشاره بر تحصیل حضور و آگاهی متمرکز است و حضور و آگاهی در حقیقت در تمامی اصول یازدهگانة این سلسله حضور چشمگیر و پررنگی دارد. این اصول عبارتاند از : هوش در دم، نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن، یاد کرد، بازگشت، نگاهداشت، یادداشت، وقوف عددی، وقوف زمانی و وقوف قلبی. کاسانی در رسایل خویش به تبیین هفت اصل از این اصول پرداخته که به ترتیب عبارتاند از: هوش در دم، نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن، وقوف عددی، وقوف زمانی و وقوف قلبی و چهار اصل دیگر را در ضمن این اصول هفتگانه بهشمار آورده و مستقل ندانسته است! هر چند کاسانی در بیان این هفت اصل، بیشتر تعلیمات نقشبندیه را ارائه داده و به نظرات سلف پایبند بوده است، اما در تبیین آنها تفاوتهایی نیز دیده میشود که ناظر به سلوک باطنی و شخصی و نگاه خاص خواجه احمد کاسانی به اصول یاد شده است.
Khajeh Kasani is known to have been one of the influential figures in Naqshbandi school, who was influenced by the sages of this school in theoretical and practical mysticism. Explaining the principles of Khawjegan school, he enriched the nature of the school with his works and influenced the school with critical and enlightening views. This research aims to compare the formative principles of Naqshbandi Ahrari school with those of Khajeh Ahmad in a descriptive-analytical method relying on library resources and manuscripts. It is shown that the main doctrine of this school is based on attaining awareness and consciousness considered to be available in all eleven principles of this school. The principles of belief are consciousness at the moment, glance at paving, paving in the innateness, isolation in community, reminiscence, returning, maintenance, storing, numerical mastery, temporal mastery, and heartfelt mastery. Kasani explained seven principles of consciousness at the moment, glance at paving, paving in the innateness, isolation in community, reminiscence, returning, and maintenance, and regarded the four other principles dependent on those seven. Although Kasani described the teaching of Naghshbandi to express these seven principles, adhering to his predecessors, he made subtle differences in explaining these principles, the theme of which originates from his view on innate transference.
خلاصه ماشینی:
کاساني در رسايل خويش به تبيين هفت اصل از اين اصول پرداخته که به ترتيب عبارت اند از: هوش در دم ، نظر بر قدم ، سفر در وطن ، خلوت در انجمن ، وقوف عددي، وقوف زماني و وقوف قلبي و چهار اصل ديگر را در ضمن اين اصول هفتگانه به شمار آورده و مستقل ندانسته است !
هر چند کاساني در بيان اين هفت اصل ، بيشتر تعليمات نقشبنديه را ارائه داده و به نظرات سلف پايبند بوده است ، اما در تبيين آن ها تفاوت هايي نيز ديده ميشود که ناظر به سلوک باطني و شخصي و نگاه خاص خواجه احمد کاساني به اصول ياد شده است .
آثار و رسائل خواجه احمد کاساني خواجگي احمدکاساني، بيش از ٣٠ رساله در حوزة تصوف و عرفان به زبان فارسي نگاشته است که مجموعه هايي از آن در کتابخانه هاي فردوسي و رودکي در شهر دوشنبه تاجيکستان ، ابوريحان بيروني در تاشکند، پنته ، گنج بخش و موزة ملي در پاکستان و کتابخانۀ مجلس و فرهاد معتمد در تهران موجود است ( دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ٨٠/٧) از آثار او ميتوان به رسائل زير اشاره کرد: -آداب السّالکين (منزوي، ١٣٨٢ و حائري، ١٣٥٧): رساله اي است دربارة نفس ، نفس حيواني و انساني و خودشناسي، مسائل عرفاني و سير و سلوک است .
و سخني که خود گويد ذکر شود، بيسعي و اهتمام نميشود» (کاشفي و معينيان ، ١٣٥٦؛ النابلسي، ١٤٢٩: مفتاح المعيۀ؛ پارسا، ١٣٥٤: قدسيه ؛ قمي، ١٣٧٩: شرح الاربعين ؛ حقي بروسوي، (بيتا): روح البيان ؛ شيرواني، ١٣١٥: بستان السياحه ؛ شيرواني، ١٣٦١: رياض السياحۀ؛ تبريزي، ١٣٨٨: منظر الأولياء و صفي عليشاه ، ١٣٧١: عرفان الحق ).