چکیده:
مقوله صلح را باید یکی از مقولات مهم در حیطه حقوق بینالملل و حتی حقوق داخلی کشورها دانست که در اسناد آموزش حقوق بشری جایگاه خاصی دارد و تحقق مصادیق آموزش حقوق بشری و شناسایی و عینیت یافتن آنها به معنای پیش شرطهای تحقق صلح است. حمایت از آموزش حقوق بشری یکی از ملزومات جهان امروز میباشد که در این بین، حق بر صلح از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از سوی بسیاری از مجامع بینالمللی و حتی ملی دارای جایگاه خاصی میباشد. با توجه به نیاز روزافزون امروز بشر به زندگی در صلح و آرامش و اساس این حق برای برخورداری از سایر حقوق چون: توسعه پایدار؛ کمکهای بشر دوستانه و غیره، بررسی و بحث در رابطه با مقوله صلح و وظایف دولت در قبال آن از ضروریات به شمار آمده که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر دادههای منابع کتابخانهای انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که ضرورت صلح در سطوح ملی و بینالمللی در حفظ حقوف و کرامت بشری است. این تلاشها در نقاشیهای دوران انقلاب مشروطه نیز قابل مشاهده است.
اهداف پژوهش:
1. بررسی وظایف دولت در راستای تضمین حق بر صلح و رعایت حقوق شهروندان.
2. بررسی صلح و حقوق بشر در نقاشیهای دوران انقلاب مشروطه.
سوالات پژوهش:
1. دولتهای چه نقشی میتوانند در ایجاد صلح و حفظ کرامت انسانی دارند؟
2. در نقاشیهای دوران مشروطه چه مقولههایی از حقوق بشر وجود دارد؟
Beliefs are a key factor in building architecture. Comparison and purification is one of the most complex theological teachings that has long preoccupied Islamic thinkers. Architectural decorations, on the one hand, summon the viewer's mind to the formal and visual beauty of the roles and paintings, and on the other hand, open the viewer's view to the realm of cultural and religious secrets and mysteries hidden in the concepts of roles. In various historical periods, Iranian Islamic architecture has approached or distanced itself from simile and purification. In the metaphorical work of art, one can get the synonym of this world, the subject and the artistic form, and purification is used for works that deal with the miniature forms of beings more than the forms of this world and the material beings. Also, architects can create a space free from eternal time and space by using abstract elements and creating various geometric textures and Islamic motifs with the help of color and creating innovation and diversity in the overall structure while enjoying material beauties. The results of this study prove that Iranian Muslim architects, while taking into account the considerations of the religion of Islam regarding the aversion to the embodiment of living beings, have taken measures to convey the meanings of simile and purification through decorations.