چکیده:
یکی از ویژگیهای جامعه شبکهای، گسترش شبکههای «اجتماعی و پیامرسان» و از جمله کارکردهای این شبکهها، مدیریت دانش و اطلاعات است. مقاله پیشرو قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که دانشجویان دانشگاههای ممتاز تهران به عنوان نخبگان جامعه تا چه اندازه توانستهاند از شبکههای یادشده برای این امر استفاده کنند؟ در این مقاله ضمن مرور پژوهشهایی که در خارج از کشور به موضوع میزان توجه دانشجویان آنلاین به مدیریت دانش پرداختهاند، به شیوه استفاده دانشجویان دانشگاههای ممتاز تهران از شبکههای مذکور توجه شده است.از روش پیمایش با نمونه گیری تصادفی در میان دانشجویان ۷ دانشگاه ممتاز تهران بر اساس رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای ارائه توصیفی از وضعیت فعلی استفاده شده است. برای تحلیل عمیقتر یافتهها و ارائه راهبردهایی از جنس سیاستگذاری از مصاحبه عمیق استفاده شده است. در حالیکه 50.۱ درصد دانشجویان معتقدند شبکههای مذکور به بخش از زندگی روزمره ایشان تبدیل شده است، اکثریت دانشجویان، صرفا مصرف کننده محتوا با اولویت محتوای سیاسی هستند. بیشترین محتوای مرتبط با دروس، صرفا دنبال کردن اخبار کلاسها است. بر اساس شاخصهای تعیین شده برای سنجش میزان استفاده دانشجویان از این شبکهها برای مدیریت دانش، ۷ درصد دانشجویان به هیچ وجه از شبکههای یاد شده برای مدیریت دانش استفاده نمیکنند. ۴۹ درصد در مقادیر کم و خیلی کم، 15.5 درصد در مقادیر خیلی زیاد و زیاد و 28.4 درصد تا حدودی از شبکههای مذکور برای مدیریت دانش استفاده میکنند. در ادامهی پژوهش راهبردهایی از جنس سیاستگذاری برای اصلاح الگوی استفاده از این شبکهها پیشنهاد شده است.
One of the characteristics of the networking community is the development of 'social and messenger' networks, including the functions of these networks, knowledge and information management. The present article aims to answer the question of how well the students of Tehran's top universities as community elites have been able to use the aforementioned networks for this purpose. Abroad, which has focused on the extent of online student interest in knowledge management, has focused on how students from top universities in Tehran use these networks.A random sampling method was used among the students of Tehran University of Excellence based on the ranking of the Islamic World Science Citation Database to provide a description of the current situation. In-depth interviews were used to delve deeper into the findings and provide policy-making strategies.While 50.5% of students believe that these networks have become part of their daily lives, the majority of students are simply content consumers with political content preferences. Most content related to the lessons is simply following the news of the classes. According to indicators set to measure the extent to which students use these networks for knowledge management, 5% of students do not use these networks for knowledge management at all. 3% use low and very small amounts, 15.5% use very high and 28.4% use some of these networks for knowledge management. Policy research strategies for modifying the pattern of use of these networks are suggested below.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر قصد دارد به اين پرسش پاسخ دهد که دانشجويان دانشگاه هاي ممتاز شهر تهران به عنوان نخبگان جامعه تا چه اندازه توانسته اند از شبکه هاي ياد شده براي مديريت دانش استفاده کنند؟ روش پژوهش : از روش پيمايشي با نمونه گيري تصادفي در ميان دانشجويان ٧ دانشگاه ممتاز تهران بر اساس رتبه بندي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام براي ارائه توصيفي از وضعيت فعلي استفاده شده است .
علاوه بر _______________________________________________________________ 1 Margaryan & Littlejohn 2 SaadMohamed 3 Giordano 4 WhatsApp 5 Barhoumi 6 Strijbos & Fischer آنچه اشاره شد، برخي پژوهش هاي ديگر نيز با استفاده از شيوه هاي کمي و کيفي توانسته است نشان دهد چگونه استفاده از شبکه هاي اجتماعي با تکيه بر موضوع سرمايه هاي اجتماعي ميتواند منجر به مديريت دانش شود.
بر اساس نتايج پژوهش هاي مذکور ميتوان گفت شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان در صورت _______________________________________________________________ 1 Mazer 2 Ellison & Steinfield 3 Grosseck آموزش سواد اطلاعاتي به دانشجويان ميتوانند به منبعي براي به اشتراکگذاري دانش و در نتيجه ابزاري براي مديريت دانش تبديل شوند.
در ادامه به اين موضوع پرداخته شد که استفاده دانشجويان از شبکه هاي اجتماعي با چه رويکردي است ؟ همان طور که يافته هاي نمودار زير نشان مي دهد، مهمترين رويکرد پاسخگويان به اشتراکگذاري مطالب با ٢٥,٥ درصد بوده است و پس ازآن دانلود عکس و فيلم و در نهايت دنبال کردن بوده است که همه اين موارد در حوزه مصرف محتواست و توليد محتوا با ١١,٧ درصد در رتبه پنجم قرار دارد.
Social processes, patterns and practics and project knowledge management: A theoretical framework and an empirical investigation.